Air Berlin brändätty säälähetys

Mainonta on pirulainen, josta kukaan ei pidä, mutta jolle kuitenkin altistuu kymmeniä kertoja joka ainoa päivä. Mainostuloilla pyöritetään suurinta osaa internetpalveluista ja muun muassa Google tekee miljardinsa juuri mainonnasta. Tutuimpia mainokset ovat tietenkin yksityisomisteisilta televisiokanavilta, joilla mainoskatkokset keskeyttävät lähetyksen jatkuvasti.

Maailman ensimmäinen televisiomainos esitettiin Yhdysvalloissa vuonna 1941 ja sittemmin mainosten määrä on kasvanut ärsyttäviin määriin. Euroopassa ollaan onneksi vielä kaukana Yhdysvaltojen lukemista, jossa mainosrahoitteisten kanavien lähetyksestä on toisinaan suurempi osa mainoksia, kuin itse ohjelmaa. Mutta osataan sitä vanhallakin mantereella. Saksassa varsinkin tosi-tv roska on täynnä enemmän ja vähemmän näkyvää mainontaa ja product placementtia. Lisäksi monet ohjelmista ”tarjoaa” lähetystä sponsoroiva yritys. Kuitenkin aivan uudelle taso meni berliiniläisen ”uutiskanava” N24:sen joulukuinen lanseeraus, jossa säälähetyskin muuttui moniminuuttiseksi mainokseksi.

Air Berlin on aiemminkin sponsoroinut N24:sen säälähetystä, mutta mainokset ovat tähän saakka rajoittuneet 10 sekunnin mittaisiin Air Berlinin mainoksiin ennen lähetystä, sekä heti sen jälkeen. Kuitenkin joulukuusta alkaen kanavan koko säälähetys on brändätty Air Berlinillä. Sääkartalla esitetään vain Air Berlinin kohdekaupungit, jotka on merkitty yhtiön punaisella logolla. Sää ja lämpötila on siis ilmoitettu vain näille kaupungeille, eikä lähetys kata kohdekaupunkien ulkopuolisia alueita edes Saksassa!

Tämän lisäksi ruudulla rullaa kaiken aikaa mainoksia Air Berlinin nettisivuista, kännykkään ladattavista ohjelmista sekä tietenkin aktiivisista tarjouksista. Homma ei kuitenkaan jää tähän, vaan Air Berlinin lentoemäntien käyttämään asuun pukeutunut näpsäkkä meteorologi kertoo säästä tyyliin ”Air Berlinillä ihanaan Rooman kohteeseemme lentävät voivat varautua kauniiseen viikonloppuun, kun puolestaan Tukholmaan edullisesti Air Berlinillä lentävien on syytä ottaa sukset mukaan, sillä hiihtokeli on kaupungissa parhaimmillaan! Pariisissa keli suosii matkaajaa, minkä lisäksi meidän kaksi yhden hinnalla -kampanjamme tekee matkasta erittäin edullisen! ”. Siis millaista katsojaa aliarvioivaa roskaa!

N24 väittää, ettei säätietoja muokata tai kaunistella, eikä lähetyksessä kerrota ainoastaan kauniista kelistä. Silti jokainen voi vetää omat johtopäätöksensä tällaisen mainonnan miellyttävyydestä. Alla on video eräästä N24:sen säälähetyksestä, josta käy kieltä ymmärtämättäkin hyvin ilmi, mistä on kyse. Oma mielipiteeni on, että katson tulevan sään paljon mielummin muualta (netistä) ja vaihdan tällaisen mainoshirviön kohdalla kanavaa. N24 -kanava on muutenkin huonontunut viime vuosina ja esimerkiksi uutislähetysten määrä on karsittu vaivaiseen varttiin tunnissa. Kyllä, melkoinen uutiskanava! Suurimman osan ajasta kanavalla pyörii sekalaisia amerikkalaisia kevyitä dokumentteja, joista hämmästyttävän monet käsittelevät sotia sekä sotakalustoa. Lisäksi kokonaisen tunnin päivittäisestä lähetysajasta kello 19 ja 20 väliltä on varastanut täysin turhanpäiväinen ostos-tv, mikä kertonee kanavan nykytasosta. Ei kiitos.

(Yhteensä 222 lukukertaa, 1 lukijaa tänään)
 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.