V8:n revittelyä 125-vuotis syntymäpäivillä

Saksalainen autovalmistaja kolmikko Audi, BMW ja Mercedes-Benz tunnetaan paitsi laadukkaista nykyautoistaan, myös monessa mielessä autoteollisuuden pioneereina. BMW on perustettu vuonna 1916, Audi 1909 ja Mercedes-Benz jo vuonna 1886. Juuri mersu (tuolloin vielä pelkkä Karl Benzin pieni paja) tunnetaan maailman ensimmäisen polttoainekäyttöisen auton kehittäjänä. Tuosta hetkestä tuli tänä vuonna kuluneeksi tasan 125 vuotta, mikä on näkynyt merkin mainonnassa. Yhtiö on myös juhlistanut pitkää ja menestyksekästä taivaltaan suurella kiertueella, joka saapui menneenä viikonloppuna Berliiniin.

Sattumalta silmiini osui mainos tästä Tempelhofin entisellä lentokentällä järjestettävästä tapahtumasta, jossa mainostettiin olevan esillä jopa 1800 mersua. Vaikka mersu ei olekaan kovin lähellä sydäntäni, oli ilmaistapahtuma silti niin kiinnostavan kuuloinen, että paikan päälle tuli parin kaverin kanssa lähettyä sunnuntaina. Tapahtuma-alueeksi Tempelhofin valtavalta alueelta oli rajattu asvaltoitu terminaalin edusta, joka sekin on pinta-alaltaan huikean kokoinen. Alueelle oli mersun omistajilla autoineen vapaa pääsy ja alueelle parkkeerattu auto toimi samalla yhtenä näyttelyesineenä. Näin olleen laskettuna tapahtumaan olisi mahtunut mukaan tuo mainittu 1800 mersua, mutta ainakaan sunnuntaina paikalla ei ollut enää näin montaa autoa. Se ei kuitenkaan haitannut, sillä nähtävillä oli enemmän kuin tarpeeksi.

Tempelhofin entinen lentokenttäterminaali

Vanhoja mersuja

Ison mersun ratissa

Lähinnä sisäänkäyntiä oli esillä kymmenien mersuharrastajien vanhoja yksilöitä, joista osa oli kunnostettu huippukuntoon ja osa odotti vielä parempia päiviä. Itse en ole niinkään vanhojen autojen perään, joten osasto käveltiin läpi sangen nopeaan. Eri maiden mersu-klubeihin kuuluvia autoja oli pitkin Eurooppaa, mutta suomalaista meseä ei näkynyt. Ruotsalaisia oli kyllä muutama. Ehdottomasti kaukaisin tulija oli kaiketi 80-lukulainen yksilö, joka oli ajettu paikanpäälle Teheranista saakka! Berliinissä hieman harvinaisempi Iranin kilvissä oleva mese oli taittanut matkaa kotoaan noin 7200 kilometriä ja edusti ylpeänä paikallista Mercedes-Benz -klubia.

Hieman kauempaa saapunut osallistuja

Terminaalikatoksen alle oli parkkeerattu mersun koko tämän hetkinen henkilö- ja pakettiautomallisto ja montaa menopeliä mukaan mahtuukin. Hauska oli viereisessä lentokonehangaarissa oleva näyttely, jossa malliston uusimpia versioita esiteltiin vieretysten malliston ensiversion kanssa. Vaikka muotokielessä onkin säilynyt jotain pieniä piireitä, on aivan selvää että uusimmat mallit ovat kuin eri planeetalta. Kaikkein näyttävin parivaljakko oli 50-luvun legendaarinen 300 SL vierellään vuoden 2011 SLS AMG. Sekä vanha että uusi malli ovat tunnettuja näyttävistä (mutta kaiketi hieman epäkäytännöllisistä) lokinsiipiovistaan. Kun uuden mallin hintalappu on 180 000 euroa, on klassikon hinta yli puolen miljoonan. Kovasta hintalapusta huolimatta paikanpäällä oli peräti kuusi kappaletta uusia SLS AMG:iä, joista yksi oli GT3-mallinen rataversio ja toinen virallinen Formula 1 turva-auto.

Mercedes-Benz 500 K ja CLS 250 CDI

Todella kaunis Mercedes-Benz SLS AMG

Uusi ja vanha lokinsiipi

SLS AMG:n moottoritila

SLS AMG GT3 ja virallinen F1 turva-auto

Tapahtumassa oli myös mahdollisuus päästä mersujen kyytiin. Yhdellä alueelle rakennetuista radoista demonstroitiin uusien isojen S- ja CLS-mallien turvaominaisuuksia tiukoissa kaarre- ja jarrutustilanteissa. Kovaa vauhtia paahtavien autojen kyytiin oli yleisöllä pääsy, mutta jono oli pitkä. Toisella radalla oli puolestaan pääsy mersun maasturisarjan jättiläisten kyytiin lyhyellä maastoradalla. Jos niiden kyyti ei huimannut, oli tarjolla myös äärimmäinen maastorata Unimog maastokuorma-autojen kyydissä. Unimogin radalla oli yksi este nousu- ja laskukulmiltaan varmaan lähemmäs 40 astetta, mikä näytti pelottavalta jo sivusta katsottuna!

Maastorata lentokentällä

Unimogin huikea ylityskyky testissä

Menneisyyden ja tulevaisuudet Unimog

Kaikkein hurjinta kyytiä oli tarjolla AMG Driving Schoolin luona, jossa tarjottiin kahta ratakierrosta järeimpien AMG-versioiden pelkääjänpaikalla. Kaikki autot olivat melkoisia ohjuksia, mutta ylitse muiden oli yksi rataa kiertänyt SLS AMG. Jonot kyytiin olivat hurjat ja niiden lannistamina jätimme jonottamatta. Kieltämättä tuo päätös on harmittanut jälkikäteen, sillä ei sitä ihan joka päivä tule tilaisuutta päästä ammattikuskin kyytiin radalle! Kuskit nimittäin painoivat radalla täysiä autojen moottorit möristen ja mutkissa peräluisussa renkaat ulvoen. Melkoista menoa olisi siis ollut kärsivälliselle tarjolla! Jossain vaiheessa päivää kyytiä tarjottiin myös Mercedes-Benz SLR McLarenien kyydissä, joita alueelta löytyi yhteensä kolme kappaletta. Kyseessä on mersun yhdestä huippumallista, jonka hinta on yli 350 000 euroa.

Ammattilaisten powerslidejä!

Vaatimattomat kolme SLR McLarenia

Vaikka AMG-versioiden moottoriäänet olivatkin melkoiset, eivät ne olleet mitään verrattuna viereisten katosten alla esillä oleviin 50-luvun kilparatojen klassikoihin. Kaksi (!) vuoden 1955 Mercedes-Benz W196R -kilpuria pitivät jo tyhjäkäynnillä sellaista ääntä, että vierustoveria tahtonut kuulla. Ja kun puikoissa ollut kaveri painoi kaasua moottoria revitelläkseen, oli meteli korvia huumaava! Metelin olisi voinut ylittää vain vieressä ollut kanadalaisen Bruno Spenglerin ajama räyheä tämän vuotinen DTM-auto taikka sitten Mika Häkkisen F1-mestaruuteen kyydittänyt McLaren MP4/13 F1-auto. Kumpaakaan näistä ei kuitenkaan käynnistetty sunnuntai-iltapäivän aikana, joten niiden moottoriäänet jäivät harmillisesti kuulematta.

Järkyttävän metelin kolme W196R ’55 kilpuria

Häkkisen ja Spenglerin autot

Koko tapahtuma ei ollut kuitenkaan pelkkää mersua, sillä esillä oli myös kaksi uutta jättimäistä Maybachia. Nämä über-luokan limusiinit kuuluvat mersun kanssa samaan Daimler AG konserniin ja maksavat alkaen 400 000 euroa. Esillä olleen valkoisen Landaulet -mallin hinta on lähemmäs miljoona euroa. Ei siis ihme, ettei autoihin ollut koeistumista saati koskettamista. Maybach on harvemmin liikennevaloissa näkyvä auto, tosin eiköhän niitäkin muutama Berliinistäkin löydy. Vaikka kyseessä onkin todella kallis auto, ei se ole minusta kovin kiintoisa, sillä kyseisen auton omistajat ajavat harvoin itse Maybachejaan. Lähinnä näistä autoista nautitaankin niiden takapenkillä istuen, jossa näytti riittävän tilaa isommallekin seurueelle.

Kolme erittäin tyyristä Maybachia

Itse lentokentän terminaalirakennuksen sisällä oli viimeisenä esillä se mistä kaikki alkoi: vuoden 1886 ”Benz Patent-Motorwagen”, jota pidetään yleisesti ensimmäisenä autona. Kolmipyöräisen ”auton” perässä sijaitsevan nelitahtimoottorin teho on huimat 0,75 hevosvoimaa ja huippunopeus peräti 16km/h. Toista ääripäätä edusti vieressä valokeiloissa paistatteleva F800 -konseptiauto, joka sisältää viitteitä merkin tulevaisuuden futuurisista muodoista. Konseptiautot ovat monesti ihmeellisen näköisiä, mutta F800 oli mielestäni todella näyttävä vaikka sellaisenaan tuotantoon. Aika näyttää miten käy.

125 vuotta sitten…

…ja 125 vuotta myöhemmin.

Kaiken kaikkiaan meillä kului alueella kolmisen tuntia, mikä oli riittävästi kaikkien paikkojen kiertämiseen. Tapahtuma antoi tosiaan vastinetta siellä käytetylle ajalle ja jos vain autojen kyytiin vievät jonot olisivat olleet lyhyempiä, olisi tarjolla ollut ikimuistoista menoa. Jo tällaisenaankin kyseessä oli hieno tapahtuma, joka oli hyvin mielenkiintoinen myös mersuista vähemmän välittävälle. Harva automerkki kun pystyy tarjoamaan näin laajaa katsausta autoilun maailmaan käsittäen oikeastaan kaikki mahdolliset ajoneuvoluokat. Mercedes-Benz pystyy.

(Yhteensä 847 lukukertaa, 1 lukijaa tänään)
 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.