Artikkelin Lähtölaukaus kauppasotaan Yhdysvaltojen kanssa kommentit https://www.vuosiamaailmalla.fi/blog/2025/lahtolaukaus-kauppasotaan-yhdysvaltojen-kanssa/ Blogi ulkosuomalaisen pariskunnan elämästä ja matkustelusta Tue, 18 Mar 2025 05:50:08 +0000 hourly 1 https://wordpress.org/?v=7.0 Kirjoittaja: Petteri Lehtinen https://www.vuosiamaailmalla.fi/blog/2025/lahtolaukaus-kauppasotaan-yhdysvaltojen-kanssa/#comment-85123 Thu, 06 Mar 2025 10:13:22 +0000 https://www.vuosiamaailmalla.fi/blog/?p=13874#comment-85123 Nyt Kanadan on sammutettava tulipalo, vaikka sitten kalliisti ja taipua muttei sitoutua sen enempää kuin mitä USA on näemmä tehnyt. Pidemmälle katsotaan sitten. Täältä Euroopasta käsin katsottuna Kanadan (ja Meksikon) asema on Euroopan asemaan rinnasteinen. Kaikki ovat luottaneet USA:n pysyvän demokraattisena, sääntöperusteiseen maailmaan tukeutuvana kauppakumppanina. Se on ollut valheellinen käsitys. Viime presidentinvaalit esivaaleineen osoittavat kiistatta, että siinä valtiossa ei ole minkäänlaisia suojamekanismeja sisälle koneistoon päässyttä vihollista vastaan, jos tällä on riittävästi rahaa ostaa ruskeita kieliä. Kukaan, siis ei kukaan, voi väittää olleensa tietämätön siitä, mitä Trump ajaa. Hänen tekonsa 2020 vaalien jälkeisellä ajalla eivät ole minkään tietämäni oikeusjärjestyksen mukaan hyväksyttävissä. Silti supervalta USA ei 4 vuodessa saanut tekijää tuomiolle, vaan päinvastoin mahdollisti tämän nostamisen presidentiksi. Ei tuollaiseen valtioon voi, eikä pidäkään voida, luottaa millään tasolla tai sektorilla. Ja luottamuksen voi menettää vain kerran. Tulevaisuus on rakennettava ilman varmaa USA:ta, koska sen luotettavuus on yhden henkilön pään sisäisten liikkeiden varassa. Sellainen on diktatuuriin verrattava kauppakumppani. Sotilaallisella puolella on perusteltua käyttää petturista kovempaa kieltä.

]]>
Kirjoittaja: Mikko / Matkalla Missä Milloinkin https://www.vuosiamaailmalla.fi/blog/2025/lahtolaukaus-kauppasotaan-yhdysvaltojen-kanssa/#comment-84545 Sun, 02 Feb 2025 05:00:13 +0000 https://www.vuosiamaailmalla.fi/blog/?p=13874#comment-84545 Huh, on tuo aikamoista. Toivottavasti tuohon löydetään joku ratkaisu. On tuo Trumpin politiikka kyllä kovaa. Ilmeisesti Eurooppa on toistaiseksi välttymässä aivan massiivisilta tulleilta, kun Trumpin mielenkiinto on ollut toisaalla.

]]>