Maisemalento Helsingin yllä

Maailma näyttää kiehtovan erilaiselta yläilmoista tarkasteltuna ja minulle on tuuri, että Suomessa asustava siskonmies on sekä pilotti että aktiivinen harrastelentäjä. Viime kesänä minulle tarjoutuikin mahdollisuus upeaan maisemalentoon kotiseutuni taivaalla ja kokemuksesta innostuneena sovimme jo tuolloin, että seuraavalla kerralla katseltaisiin Helsinkiä yläilmoista.

Etelä-Suomesta löytyy lukuisia lentoharrastajien käytössä olevia pienlentokenttiä ja yksi erittäin aktiivinen kenttä sijaitsee Hyvinkäällä. Siellä majapaikkaansa pitävällä lentokerholla on käytössään hieman vanhempi, mutta hyvin pidetty kaksipaikkainen Cessna F150 Aerobat, joka on harrastelentokoneiden klassikko.

Hyvin pidetty Cessna

Lentoonlähtö ei kuitenkaan tapahdu noin vain, vaan tuleva lentoreitti pitää suunnitella etukäteen ja lentokone pitää myös tarkastaa sekä tankata. Ehdotonta on varsinkin suorittaa tarkkaan määritetty tarkastuslista toimista, joilla varmistetaan, että kone on lentokunnossa.

Pitkä tarkastuslista

Nousu Hyvinkäältä paljastaa metsäisen maiseman siitäkin huolimatta, että Hyvinkää on keskikokoinen 47 000 asukkaan kaupunki. Lentosuunnitelmamme oli lentää Helsinginniemen ympäri myötäpäivään, joten nokka asetettiin ensiksi kohti Sipoota. Matkalla ylitimme Järvenpään kaupungin, joka sijaitsee kirjaimellisesti Tuusulanjärven pohjoispäässä.

Nousu Hyvinkään kentältä

Järvenpää ilmasta

Itäväylän ylitys

Tavoitimme Suomenlahden rannan Sipoonlahden kohdalla ja alueen repaleinen saaristo näyttää yläilmoista nähtynä upealta. Vuosaaren satama, josta olemme purjehtineet kerran paluumatkallamme Saksaan ei ole kovin viehättävä näky, mutta se on silti pääkaupunkiseudun merilogistiikan tärkeä keskus.

Suomenlahden rannikkoa

Vuosaaren satama

Sataman takaa näkyviin tulee Itä-Helsinki, jonka maamerkkinä toimivat Vuosaaren tornitalot. 87,5 metriä korkea Cirrus oli pitkään Suomen korkein asuintalo, mutta nyt alueen maisemaa hallitsevat Vuosaaren metroaseman viereen valmistuva 120 metriä korkea 33-kerroksinen Atlas sekä 85-metrinen Hyperion, joiden lämpimät värisävyt ovat miellyttävät. Vancouveriin verrattuna Suomen tornitalokanta on toki edelleen pientä, mutta korkeampia kerrostaloja on silti noussut viime vuosina monien raideliikenneasemien viereen, esimerkiksi Herttoniemeen.

Vuosaaren keskusta

Herttoniemen seutua

Kulosaaren kohdalla jouduimme muuttamaan suuntaa kohti lounasta, sillä Helsingin keskustan yläpuolella on rajoituksia lentokorkeudelle, mitkä halusimme välttää parhaiden näkymien vuoksi. Kalasataman Laajasaloon tulevaisuudessa yhdistävä uusi Kruunusillat oli jo hahmotettavissa, vaikka uusi raitiovaunusilta valmistuukin vasta vuonna 2026.

Kulosaaren yllä

Kruunusillat rakenteilla

Siltatyömaan taustalla kohoavat Kalasataman tornitalot erottuvat maisemasta selvästi, Suomen korkeimman asuintorni Majakan yltäessä 134 metrin korkeuteen. Kalasataman tornien arkkitehtuuri on kuitenkin verrattain tylsää ja värimaailma harmaa, eikä se vedä näyttävyydessä vertoja seuraavaksi nähdylle Helsingin värikkäälle kantakaupungille.

Kalasataman tornitalot

Lentoreittimme kulki aivan Katajanokan editse, josta meillä aukesi paraatinäkymä Eteläsataman alueelle, missä sijaitsee Helsingin monia maamerkkejä aina presidentinlinnasta tuomiokirkkoon. Ullanlinnan ja Punavuoren yhtenäiset kivitalokorttelit näyttivät ilmasta erittäin tiiviiltä ja tasaisen rakennusmassan joukosta pilkistää ainoastaan muutama kirkontorni.

Katajanokan jäänmurtajat

Eteläsatama turistimaisemat

Tiivis kantakaupunki

Helsingin edustalla sijaitseva Suomenlinna on useamman saaren muodostama kokonaisuus, joka näytti meistä yllättävän hiljaiselta, vaikka kyseessä onkin turistien suosima kesäkohde. Alueelta on kuitenkin upeat näkymät sieltä aukeavalle Suomenlahdelle.

Aurinkoinen Suomenlinna

Linnakesaari

Länteen matkaa jatkettaessa koneesta näkyivät seuraavaksi Hernesaaren telakka sekä Jätkäsaaren matkustajaterminaali, taustallaan nopeasti rakentuva uusi Jätkäsaaren kaupunginosa. Tallinnaan matkaavat matkustajalautat loistivat  kuitenkin poissaolollaan, ollen todennäköisesti paraikaa ylittämässä Suomenlahtea.

Jätkäsaaren rakennustyömaita

Lensimme Lauttasaaren ylitse matkallamme Espooseen, jossa sivuutimme Keilaniemen toimistokeskittymää. Alueelle on suunniteltu vuosikausia lukuisia tornitaloja, mutta ainakin vielä maisemaa hallitsevat tutut hissiyhtiö Koneen torni sekä Fortumin entinen pääkonttori, joka on nykyisin asuintalo, jonka huipulla on myös ravintola.


Espoon Keilaniemi erottuu hyvin

Keilaniemen takana sijaitsee myöskin Aalto-yliopiston Otaniemen kampus ja pian ylitimmekin jo Espoon keskuksen paluumatkallemme Hyvinkäälle. Sää suosi meitä lähes koko tunnin mittaisen maisemalentomme ajan, mutta paluumatkalla jouduimme lentämään pienen saderintaman lävitse, joka ei kuitenkaan ravisuttanut paljoa pientä konettamme. Muutenkin lentomme oli mukavan tasainen mikä ei yllätä, sillä siskonmies on varmaotteinen ja kokenut lentäjä, jonka kyydissä voi vain nauttia maisemista ja räpsiä kameralla satoja valokuvia.

Otaniemi ja paluu Hyvinkäälle

Täytyykin lopuksi sanoa, että lentomme maisemat olivat kerrassaan upeat! Ne olivat erilaiset kuin kotiseudun yllä tehdyllä maisemalennolla, sekä Vancouverin taivaalla tehdyllä synttärilennolla. Kokemuksesta jälleen kerran innostuneena pitääkin tiedustella mahdollisuutta päästä kyytiin uudemmankin kerran, ihailemaan enemmän Etelä-Suomea yläilmoista!

Erinomainen lentoelämys

(Yhteensä 34 lukukertaa, 7 lukijaa tänään)
 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.