Elokuun 31. päivä 2006 – päivälleen kymmenen vuotta sitten. Se on minulle ja Niinalle merkittävä päivämäärä, sillä se on hetki jolloin jätimme Suomen taaksemme ja lähdimme maailmalle. Matkaan lähdettiin vain kaksi matkalaukkua mukana, ajatuksena palata jouluksi kotiin. Kumpikaan ei olisi voinut tuolloin edes aavistaa, että matkasta muodostuisikin yli vuosikymmenen mittainen elämämme seikkailu!
Kategoria: Opiskelu Saksassa
Neljä vuotta Saksassa
Kuten otsikko antaa olettaa, tuli tänään täyteen neljä vuotta Saksassa. Kaikki tosiaankin alkoi 31. elokuuta, 2006, kun muutimme Joensuusta Länsi-Saksan Dortmundiin. Mikä sitten sai meidät muuttamaan tuolloin ulkomaille ja millaista se on sittemmin ollut? Koska tämän blogin lukijoista monikaan ei tiedä menneistä vuosistamme, lieneekin paikallaan kerrata menneet neljä vuotta.
Vaihtarin arkea
Viikko on jälleen mennyt ripeästi ja tämän viikon torstaina tulikin jo täyteen kuukausi Saksassa. Aika menee erityisen nopeasti, kun koko ajan on jotain tekemistä. Esimerkiksi tällä viikolla ohjelmamme oli erittäin monipuolinen. Koulussa istuttiin viimeistä viikkoa orientaatio- ja saksankurssilla, joka päättyi nyt perjantaina.
Yliopistokaupunki Münster
Lauantaina lähdettiin kolmannelle koko vaihtariporukan reissulle suuntana 270 000 asukkaan keskiaikainen Münsterin kaupunki. Kaupunki on tunnettu vanhasta keskustastaan, joka on sodan pommitusten jäljiltä rakennettu ennalleen keskiaikaiseen malliin. Münsterin keskusta onkin kaunis pienine mutkittelevine kävelykatuineen ja vanhan näköisine rakennuksineen.
Päivämatka Bochumin kaivosmuseoon
Viime viikon maanantaina ja keskiviikkona meillä oli ohjelmassa kaksi museovierailua. Maanantain kohteena oli Dortmundissa sijaitseva Hoesch Museum, joka on pieni raudan valmistuksesta kertova museo. Sisäänpääsy oli vaivaiset 75 senttiä – siis tosiaankin alle euron! – ja paikka tuli nähtyä kokonaan vain noin puolessa tunnissa.
