Fillarit katolle

Ostimme viime kesänä itsellemme uudet polkupyörät. Pyöräily on mukavaa puuhaa ja täällä Vancouverin alueella on mitä upeampia pyöräilyreittejä. Keskustan alueella Stanley Parkin kierros pitkin maailmankuulua Vancouverin Seawallia on häikäisevän upea kymmenenkilometrinen, mutta pyöräilyn edistämiseen panostaneesta Vancouverista löytyy myös paljon muita upeita reittejä. Vaikka erilaisia reittejä onkin kymmeniä, on keskustan lähettyvillä olevat reitit kierretty sangen nopeasti ja mieli alkaa halaamaan hieman kauemmas. Fillarit kyllä kulkevat bussien tai SkyTrainin kyydissä lähiöihin, mutta oikea kaupunkialueen ulkopuolelle pääsy vaatii autoon kiinnitettävää fillaritelinettä. Asia oli mielessämme jo vanhan automme aikana, mutta vasta nyt uuden auton saatuamme ryhdyimme tuumasta toimeen tuossa noin kuukausi sitten.

Pyörien kuljetukseen on tarjolla monenlaisia virityksiä niin auton perään kuin sen katollekin. Erilaisia telineitä on bemarin omasta merkkituotteesta aina kolmansien osapuolten myymiin sekalaisiin ratkaisuihin saakka. Erilaisia kiinnikkeitä ja telineitä on hyvin monen hintaisia ja niiden keskinäinen vertailu on monesti hieman hankalaa. Päädyimme itse lopulta merkkituotteeseeen, koska saimme automme toimituksen viivästyksestä pahoitteluna 200 dollarin lahjakortin bemarin varaosaliikkeeseen, joka oli hyvä hyödyntää tähän ostokseen.

Kentien kaikkein helpoin ratkaisu olisi auton peräkoukkuun kiinnitettävä pyöräteline, johon pyörät vain ripustetaan. Se on kuitenkin helppo ratkaisu vain jos autossa on jo valmiiksi peräkoukku. Meidän autoomme peräkoukun saa kyllä jälkiasennettuna, mutta ongelmaksi muodostui jälkiasennuksen hinta. Peräkoukun asentaminen BMW X1:een nimittäin vaatii jonkinlaisen tukiraudan asentamista takapuskurin sisälle ja vaikka itse rauta ei paljon maksakaan, on jälkiasennuksen hintalappu töineen silti yli tuhat dollaria ja siihen fillaritelineen hinta päälle. Se oli meistä aivan liikaa vain kolme vuotta pidettävään leasingautoon ja niinpä ainoaksi ratkaisuksi jäikin katolle asennettevan pyörätelineen hankkiminen.

Katolle asennettavassa telineessä on kuitenkin huonot puolensa. Jo ajatuksen tasolla tuntuu hankalalta, likaiselta ja vaaralliselta nostella polkupyörää katolle ja sieltä alas. Jo pelkkä ajatus polkimien aiheuttamista naarmuista uuden auton kyljessä nostavat karvat pystyyn. Toinen huono puoli on auton korkeuden kasvaminen huomattavasti pyörien ollessa katolla. Tämä ei on ongelma keskusta-asujalle, jonka auto on parkkihallissa. 😕

Bemarin kattotelineratkaisu

Kattoratkaisun epäkätevyys oli kuitenkin hyväksyttävä kohtuuhintaista ratkaisua etsittäessä ja niinpä päädyimme ostamaan polkypyörätelineet automme katolle. Ratkaisu vaati yhteensä kolmen osan ostamista: kaksi pyörätelinettä sekä erilliset kiinnityskiskot auton katolle. Bemarin myymien kiinnityskiskojen hinta oli 320 dollaria (220 euroa) ja pyörätelineet maksoivat 170 dollaria (117 euroa) kappale. Tähän päälle verot ja puhuttaan 740 dollarin summasta. Lahjakortin jälkeen maksettavaa jäi vielä 540 dollaria, joten valittu ratkaisu oli kaikkineen noin tonnin perään kiinnitettävää ratkaisua edullisempi. Hyvänä puolena kattokiinnikkeet ja -kiskot voi myös myydä autoa vaihdettaessa, kun taasen peräkoukkuasennus olisi mennyt auton mukana. 💡

Paperilla sangen yksinkertaiselta vaikuttava kattokiinnikkeiden ja pyörätelineiden asennus ei ollut käytännössä aivan simppeliä, vaan meillä meni kolmisen tuntia kaikki osat kasaan äheltäessä. Eniten aikaa vaati huonosti ohjeistettu toisen pyörätelineen kääntäminen peilikuvaksi, joka ei käynyt täysin järkeen ja vaikutti hieman huonosti suunnitellulta. Lopulta meillä oli kuitenkin kaikki kasassa ja tulos näytti kuten alla.

Kaikki kasassa ja valmiina tositoimiin

Tositoimiin telineet laitettiin tänään sunnuntaina, kun kävimme pyöräilemässä 21 kilometrin mittaisen reitin Seymourille Lakelle North Vancouverissa. Pyörien ensimmäinen nosto katolle oli todella tarkkaa puuhaa, kun yritimme varoa auton naarmuuntumista. Vaikka X1 ei olekaan järin korkea auto, on pyörien nostaminen katolle sangen työlästä ja vaatii kahden henkilön yhteistyötä turvalliseen nostoon. Fillarien pyörät asetetaan ensiksi telineen kouruun ja sidotaan kiinni muovisella remmillä. Varsinainen pyörän kannattelija on ylös nostettava varsi, joka kiristetään kiinni pyörän runkoon. Ei kovin vaikeaa, mutta hankalan työasennon takia prosessi on hieman hankala.

Fillarit tukevasti katolla

Lähikuva polkupyöristä katolla

Myynnissä on myös kattotelineratkaisuja, joissa telineen varren saa taitettua auton sivulle, jossa pyörä kiinnitetään telineeseen ja tämän jälkeen nostetaan auton katolle. Tällainen ratkaisu mahdollistaa pyörien helpomman nostamisen, mutta sellaista BMW Canada ei myy ainakaan X1:lle.

Kattoteline lähempää tarkasteltuna

Fillarit katolla ja niitä hetken heiluteltuamme kiinnityksen pitämisen varmistamiseksi lähdimme liikenteeseen. Pyöriä ja niiden pieniäkin liikkeitä tuli tarkkailtua tarkasti ensimmäiset kilometrin panoraamakaton lävitse, mutta kaikki tuntui pysyvät hyvin paikallaan koko matkan. Jos kaikki on vain kiinnitetty hyvin, on katto hyvä paikka kuljettaa pyöriä ja sunnuntainen pyöräretkemme olikin erittäin onnistunut. Kiinnityksestä on kuitenkin hyvä olla varma, sillä muuten voi käydä kuten muutama vuosi sitten autobaanalla nähtynä. Kaverin Porschea koeajaessani näimme nimittäin moottoritien sivussa auton, jonka konepellille oli hetkeä aiemmin pudonnut edellä ajaneesta autosta kaksi polkupyörää. Vahingot olivat mittavat, mutta näyttivät onneksi rajoittuneen vain rahallisiin tappioihin. Tapaus jäi silti mieleeni varoittavana esimerkkinä pahimmasta mahdollisesta seuraamuksesta. 😕

Sporttisuutta lisäävät pyörätelineet

Toivon mukaan kirjoituksestani on apua BMW X1:een polkupyörätelinettä harkitsevalle. Oman kokemukseni mukaan asiasta on vaikea löytää tietoa tai kunnollisia kuvia, minkä vuoksi yritin hieman valottaa asiaan liittyviä yksityiskohtia kirjoituksessani. Kattotelineemme varaosanumero on 82-71-2-338-617 ja pyörätelineen 82-71-2-166-924. Kysymyksiä voi esittää kommentointiosiossa. 🙂

(Yhteensä 2 238 lukukertaa, 1 lukijaa tänään)
 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.