Sietämättömän ruuhkainen metropoli

On suorastaan hämmästyttävää, miten kahden ja puolen miljoonan asukkaan Vancouverin metropolialueen arki toimii mitenkään. Liikenneinfrastruktuurimme on niin vanhanaikaista, että suurten kaupunkien katuverkosto on lähes poikkeuksetta nelikaistaisia katuja ilman kääntymiskaistoja ja niiltä muutamiltakin kuusikaistaisilta pääkaduilta napsitaan jatkuvasti kaista tai toinen vajaakäytölle eristetyksi pyörätieksi.

Neljä kaistaa ei ole tätä päivää

Tilanne ei ole yhtään parempi moottoriteillämme, jonka runkoverkosto on peräisin nostalgiselta 70-luvulta, jolloin neljä kaistaa saattoi olla riittävästi, mutta joka on käynyt sittemmin täysin riittämättömäksi. Tilannetta ei myöskään helpota että metropolialuetta halkoo suuri Fraser River, jota ylittävät sillat on usein paikoin mitoitettu eilispäivän tarpeisiin. Taistelu jokaisesta lisäkaistasta on kovaa myös uusien siltojen kohdalla, sillä viherpiiperöt haluaisivat rakentaa uudetkin sillat entisellä kaistamäärällä, kunhan vain pyöräilykaista kuuluu suunnitelmiin.

Vancouverin kaupungissa asuvat ovat puolestaan tuudittautuneet ajatukseen, että 70-luvulla onnistuneesti torjutut moottoritiet kaupungin ydinkeskustaan ja sen ympäri eivät vaadi minkäänlaisia vaihtoehtoja samaan aikaan kun metropolialueen väkiluku on nelinkertaistunut ja jatkaa voimakasta kasvuaan.

Vancouver onneksi torjui aikanaan suuret moottoritiesuunnitelmat

Oman lisänsä tilanteeseen on tuonut uskomattoman kalliiksi käynyt asuminen, mikä on tehnyt monille mahdottomaksi asua lähelläkään työpaikkaa. Sadattuhannet ihmiset ovat muuttaneet 50-100 kilometrin päässä sijaitseviin voimakkaasti kasvaviin lähiöihin ja esikaupunkeihin, joista useimmista ainoa keino käydä töissä on oma auto. Tämä tehnyt ruuhkista sietämättömiä ja monen työmatka onkin tunnin tai jopa kahden mittainen, autojonojen madellessa maanteillä kävelyvauhtia.

Uusi Port Mann Bridge oli iso investointi

Äskettäin valmistunut 10-kaistainen Port Mann Bridge sekä Highway 1 levennys kahdeksaan kaistaan korjasi yhden merkittävän ruuhkapaikan, mutta samalla se siirsi pullonkaulan uuteen paikkaan Burnabyn puolella, joka on lähin piste johon moottoritiet tulevat Vancouverin keskustaa. kuusikaistainen Second Narrows Bridge Burrard Inletin ylitse North Vancouveriin on puolestaan toinen piste, jossa autoilijat törmäävät joka päivä seisoviin ruuhkiin.

Liikenne vyöryy Port Mann Bridgen ylitse


Ruuhkat ovat siirtyneet Burnabyyn

Tämän lähemmäs Vancouveria ei moottoritietä pääse

Jonotusta Second Narrows Bridgelle

Hieman etelämpänä Deltan ja Richmondin välillä 6-kaistaisen Alex Fraser Bridgen välityskyky on ollut koetuksella jo pitkään. Jyrkkää siltaa kiusaavat erityisesti kolarit sekä hyytyneet kuorma-autot, jotka ovat melkein joka aamuinen kiusa. Tänne ollaan sentään saamassa apua muutaman vuoden päästä, kun sillalle asennetaan uusi vetoketjukaista.


Alex Fraser Bridge on pahasti ruuhkainen

Ainakin maisemat sillalta ovat aamusta kauniit

Kolmas merkittävä ruuhkapiste on lännessä sijaitseva George Massey Tunnel Deltan ja Richmondin välillä. Tunnelin neljä kaistaa ovat käyneet auttomattomasti riittämättömiksi ja vaihtuvasuuntainen ruuhkakaista aiheuttaa joka päivä pitkät autojonot erityisesti ruuhkaa vastaan kulkeville, kun moottoritie kutistuu tunnelin kohdalla 3+1 kaistaiseksi.


Tunnelin kääntyvä kaista auttaa ruuhkan suuntaa

Tunnelin korvaamiseksi on puuhattu uutta 10-kaistaista jättisiltaa, mutta ensimmäisen kahden vuoden aikana ei ole saanut aikaiseksi kuin pelkkää puhetta. Samaan aikaan vanha tunneli jatkaa rapistumistaan ja on Pattullo Bridgen ohella todennäköinen surmanloukku suuremman maanjäristyksen sattuessa kohdalle.

Suunnitelmissa on uusi jättisilta

Kaksi takuuvarmaa surmanloukkua

Valitettavasti kaikessa tässä tavalliset ihmiset ovat joutuneet puun ja kuoren väliin. Kallis asuminen pakottaa suuren osan ihmisistä asumaan kaukana keskustoissa sijaitsevista työpaikoista ja itsessään sangen tehokkaan, joskin myös ali-investoidun, julkisen liikenteen tavoittamattomissa.

Vancouverilaiset elävätkin kahdessa todellisuudessa, jossa etuoikeutetut keskusta-asujat pyöräilevät ja matkaavat SkyTrainilla, parjaten ruuhkissa istuvia autoilijoita, joilla ei yksinkertaisesti ole vaihtoehtoa autolleen. Kukaan ei ole tilanteeseen tyytyväinen ja nyt tarvittaisiin poliittista uskallusta tehdä kalliita, mutta välttämättömiä satsauksia. Ilman niitä peräti miljoonalla uudella asukkaalla kasvavaksi ennustettu Vancouver tulee tukehtumaan ruuhkiinsa tyystin ja Kanadan länsirannikon metropoli ja tärkeä satamakaupunki pysähtyy.

(Yhteensä 425 lukukertaa, 1 lukijaa tänään)
 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.