Ensikosketus sähköpyöräilyyn

Yksi viime vuoden ikäviä sattumuksia oli kesälomamatkallamme pohjoisen Prince Georgessa meiltä varastetut polkupyörät. Monta kesää palvelleet ja satoja kilometrejä maantietä nähneet hybridimaastopyörämme lähtivät yön aikana hotellin parkkipaikalla olleen automme katolta paikallisten varkaiden matkaan. Varkaus harmitti tietenkin valtavasti, mutta onneksi vakuutus maksoi pyöristä lähes niiden arvon verran ja niinpä aloimme kevät-talvella katsella uusien polkupyörien perään.

This post is also available in English.

Erityisesti minua oli jo jonkin aikaa kiehtonut ajatus sähköpyörästä, joiden olin nähnyt hurauttavan usein ohitseni jyrkissä ylämäissä minun hikoillessa tavallisen polkupyörän satulassa. Vancouverin metropolialue on sangen mäkistä ja Burnabyssä asuttaessa joka suuntaan lähdettäessä on edessä jyrkkä mäki. Nopea nettitutkimus kuitenkin paljasti, että tunnettujen valmistajien sähköpyörät ovat kalliita – siis todella kalliita – hintojen alkaessa $2,000 dollarin yläpuolelta ja kohotessa helposti jopa viiteen tuhanteen ja ylikin. Tämä on moninkertaisesti tavallisen hybridipyörän hinta, joten innostus sähköpyörään alkoi nopeasti hiipua.

Sopivan mittainen NCM Prague

Pitkällä etsinnällä vastaan tuli kuitenkin muutamia kiinalaisia sähköpyöriä, joiden hinnat olivat halvempia ja paikoin jopa lähellä tuhatta dollaria. Kommentit pyörien laadusta vaihtelivat kuitenkin voimakkaasti, eikä niistä tahtonut löytää kunnon arvioita, minkä johdosta kirjoitan tätä viestiäni apuna asiaa pähkäileville. Muutama hajanainen kommentti Amazonissa ei riittänyt vakuuttamaan minua kiinapyöristä varsinkin, kun kokemukset jakautuivat voimakkaasti. Ainoa potentiaalinen pyörä vaikutti olevan amerikkalainen Ancheer, mutta harmillisesti sitä ei myydä Kanadassa.

NCM:n sähköpyöriä myydään Suomessakin

Ajatus sähköpyörän hankinnasta alkoi tuntua mahdottomalta, mutta sitten vastaan tuli kirjainyhdistelmä NCM, jonka halvin malli NCM Prague maksoi alennuskampanjassa veroineen ainoastaan $1,250 eli 805 euroa (vuoden 2020 tilanne). Tuohon hintaan kyseessä on yksi halvimmista sähköpyöristä, joka on suunniteltu Saksassa ja valmistettu Kiinassa. Hinta oli niin hyvä, että päätimme tilata kummallekin uudet Praguet.

Pyörästä on saatavilla kolmea eri kokoa ja kahta eri väriä, joista Niina päätyi lyhyempänä (165 cm) pienimpään 26 tuuman malliin ja minä 190-senttisenä suurimpaan 29 tuuman malliin. Kolmas malli on 27,5 tuuman välikoko ja ääripään pyörät ovat fyysisesti hyvin eri kokoiset mutta meille juuri oikeat.

Koko pituuden mukaan

Keväällä tilatessamme pyöriä oli saatavissa Kanadassa ainoastaan muutamasta verkkokaupasta ja meidän pyörämme toimitti Torontossa toimiva pyöräliike. Tilasimme pyörät huhtikuun alussa mikä oli onnekas ajankohta, sillä koronan vuoksi kaikki pyöräilyyn liittyvää on ollut kaupoista loppu koko kesän. Pyörät saapuivat nopeasti ja ensimmäinen urakka oli niiden kasaaminen, joka ei ollut kovin vaikea operaatio. Oikeastaan kaikki etupyörää, ajotankoa ja polkimia lukuunottamatta oli kiinnitetty tehtaalla ja näidenkin kiinnittäminen oli helppoa mukana tulleilla työkaluilla.

Hyvin paketoitu fillari

Kokoaminen ei ole paha rasti

Kasaamisen jälkeen oli ensimmäisen koeajon vuoro, mikä oli kiintoisa kokemus sähköpyörää koskaan aiemmin kokeilematta. Ilman avustinta pyöräillessä pyörä ei tunnu juuri normaalia ihmeellisemmältä, vaikka onkin 25-kiloisena melkoisen painava. Varsinkin rungon ulkopuoleinen akku on melkoinen möhkäle, joka painaa merkittävästi.

Selvät kokoamisohjeet

Paino unohtuu kuitenkin täysin kun 350-wattisen takamoottorin laittaa töihin. Saksalaisittain Das-Kitiksi nimetyn moottorin tehoa säädetään pienen LCD-näytön yhteydestä olevista plussasta ja minuksesta, kuuden eri tehon välillä. Ykkönen on hyvä paikaltaan liikkeelle lähdettäessä, mutta ei kuljeta pyörää kovin nopeasti ja käynnistyy vasta kun poljinvastus lisääntyy esimerkiksi pienessä mäessä. Kakkosella mäki kuin mäki taittuu vaivatta ja kolmosella mennään jo melko haipakkaa. Tehot nelosesta kuutoseen lisäävät vauhtia aina 32 km/h lukemaan saakka, joka on sitten melkoista liitämistä liikenteen joukossa ja todella mukavaa pitkillä suorilla. Moottoria voi käyttää myös polkematta pienestä sormella käytettävästä vivusta, mutta tätä tulee käytettyä hyvin harvoin.

Moottoria säädellään näytöstä

Takamoottori on käytössä muita sähköpyöriä kokemattakin hiljainen ja lähtee yleensä käyntiin silloin kuin sitä odottaakin. Toisenlaiset moottorit saattavat olla parempia ja hienosäätöisempiä, mutta meillä ei ole mitään pahaa sanottavaa Praguen moottorista. Moottorin kanssa on kuitenkin syytä olla varovainen, sillä se tuuppaa alamäessä ja mutkissa jos ei ole varovainen ja käytännössä sitä ei tule näissä tilanteissa käyttääkään. Olettaisin tilanteen olevan sama kaikilla sähköpyörillä ja käyttöetiikin oppiikin muistamaan nopeasti.

Miltä sähköpyörä sitten tuntuu käytännössä? Aivan mahtavalta. Kyseessä on yksi parhaimpia ostoksia, jonka myötä pyöräilystä tulee mukavaa ja juuri niin vaivaisaa tai vaivatonta kuin itse haluaa. Kun turhat ylämäet voi silottaa moottorin avulla, ei mikään katu ole poissa laskuista ja reitin voi valita vapaasti. Kaikkein jyrkimissä mäissä pienen moottorin tehot tulevat toki vastaan, mutta silloinkin moottori tekee pienellä vaihteella polkemisesta vaivatonta puuhaa.

Tyytyväinen sähköpyöräilijä

Kaikkein parhaimpana puolena sähköpyörä avaa aivan uudenlaiset pyöräilymahdollisuudet, kun 50 kilometrin päivämatkat ovat täysin mahdollisia. Pienen akkukapasiteetin vuoksi 60-65 kilometriä tuntuu akun normaalilta kestolta kun matkalla on jonkin verran mäkiä. Tasaisella matkaa voi tehdä huomattavasti enemmänkin, mutta meillä pisimmät pyöräilyt ovat olleet 65 kilometriä. Akkujen kestossa on pieniä eroja ja identtisyydestään huolimatta Niinan akku tsippaa hitusen minun akkua aiemmin, vaikka molemmat olisi ladattu täyteen. Käytännössä irrotettavia akkuja joutuukin lataamaan usein, mutta latausaika ei ole paria tuntia enempää. Kuinka pitkäikäisiä akut ovat on vielä toteamatta, mutta emme ole huomanneet akkukestossa minkäänlaista muutosta ensimmäisten 800 kilometrin aikana.

Akulla pääsee vähintään 60 kilometriä

Akkua enemmän päivämatkojen pituutta rajaakin sangen kova satula, joka pistää takapuolen koville pehmustetuilla pyöräilyhousuillakin. Satula olisi toki helppo vaihtaa ja tätä pitääkin katsoa ensi kesänä, kun pyöräliikkeissä on jälleen paremmin tavaraa. Muuten NCM Prague ei vaadi juuri mitään investointeja poislukien valot, jotka eivät sisälly pyörään. Pienenä outoutena 26 tuuman pyörän vakiovarusteisiin kuuluu seisontajalka, mitä ei kuitenkaan tule 29 tuuman mallin mukana. Tämä on pyöräliikkeen mukaan ominaisuus ja pieni harmi, joka on kuitenkin helposti korjattavissa.

Oman kokemuksemme perusteella sähköpyörä on vallankumouksellinen kokemus, josta ei pysty enää palaamaan entiseen. Kunhan vain saamme hankittua uuteen autoomme pyörätelineet, on käytännössä koko Lower Mainland tavoitettavissamme. Pyöräily on mahtava tapa löytää aivan uusia näkökulmia tuttuihin paikkoihin, sillä pyöräilyreitit kulkevat useimmiten rauhallisempia sivukatuja, joita ei tule ajaneeksi autolla.

Ensimmäisellä sähköpyöräilyllä

Tulen päivittämään tätä kirjoitustani tulevien vuosien aikana jos pyörien kanssa ilmaantuu vikoja, mutta tällä kokemuksella ja 800 kilometrin pyöräilyllä voin lämpimästi suositella NCM Pragueta edullista sähköpyörää etsivälle. Varsinkin täällä Kanadassa maksettava hinta on todella houkutteleva ja maksoimme uusista pyöristämme lopulta ainoastaan kaksisataa dollaria vakuutuksesta saadun korvauksen päälle – melko täydellistä! Nyt kun vaan onnistumme pitämään pyörät vorojen ulottumattomissa, mikä on Vancouverissa todellinen huoli…

(Yhteensä 1 017 lukukertaa, 1 lukijaa tänään)
 

5 vastausta artikkeliin “Ensikosketus sähköpyöräilyyn”

  1. Täällä kanssa yksi tyytyväinen sähköavusteisella pyörällä pyöräilijä. Me ostimme ensimmäiset sähköavusteiset pyörämme jo 2012, jolloin Suomessa niitä myi vain yksi liike, eli asia oli aika uusi ja koimme olevamme edelläkävijöitä, joita tuttavat ihmettelivät. Pyöräily on nautinto, se on kevyttä ja kivaa liikuntaa, kynnys lähtöön on matala. Tänä kesänä olemme pyöräilleet rauhassa ympäri pääkaupunkiseutua. Meillä on ollut pyörät mukana myös ulkomailla. Saksasta, Sveitsistä, Sloveniasta ja Tanskasta meillä on tosi hyviä kokemuksia, Ranskaan ja Espanjaan emme enää välittäisi pyöriä ottaa, koska siellä joutuu tosi usein muun liikenteen sekaan, mistä emme tykkää. Tuosta hintatasosta olemme hienoisesti eri mieltä kokemustemme perusteella. Hyvän hintatason pyörissä on tunnettujen valmistajien osat, mikä on osoittautunut vuosien mittaan huolloissa tärkeäksi, kun on tarvinnut jotain vaihtaa. Myöskin akun kapasiteetti (yli 100km) on antanut huolettomuuden tunnetta retkipäiviin, vaikka emme ihan sataa kilometriä ole tainneet pyöräillä kuin kerran. Akut myös kestivät hyvin vuosien latausta, halvemmissa pyörissä akun vaihtaminen voi tulla eteen aikaisemmin. Tänä kesänä ostimme uudet pyörät, kun vanhoille löytyi käyttöä perhepiirissä, ja päädyimme laadukkaisiin ja hintaviin Husqvarna pyöriin (2600€). Olemme kokemustemme perusteella ja vuosien mittaan muiden kokemuksia seuraten päätyneet siihen, että laadusta kannattaa maksaa. Hyviä pyöräilykokemuksia teille! Aila

     
    1. Kiitos kommentista Aila ja kiintoisaa kuulla pitkäaikaisen sähköpyöräilijän kokemuksia! Olette kyllä olleet vuonna 2012 melkoisia pioneereja ja pyöräilymatkanne kuulostavat upeilta.

      Olet varmaan täysin oikeassa että pidemmällä sekä myöskin enemmällä käytöllä pyörien laatuun kannattaa panostaa enemmän, mutta tällaiset halvemmat pyörät ovat erinomainen reitti ihmisten päästä kiinni sähköpyöräilyn helppouteen.

      Hyviä pyöräilykelejä sinne suunnalle!

       
  2. Traficomin sivuilta: Yli 25 km/h moottorin avustuksella kulkevat sähköavusteiset tai moottorilla varustetun polkupyörät eivät ole tieliikennekelpoisia polkupyöriä. Ne on rekisteröitävä mopoiksi, jos se on laitteen ominaisuuksien osalta mahdollista. Käytännössä tämä edellyttää sitä, että laite on tyyppihyväksytty mopoksi.
    Näin siis Suomessa. Onko Kanadassa eri säännöt sähköavusteisten polkupyörien avustukseen? Ymmärsin, että sinun pyöräsi avustus ”parempi” kuin Suomessa.
    Juha

     
    1. Terve Juha,

      Sähköpyörien luokituksessa on varmasti eroja EU:n ja muiden maiden välillä. Täällä Kanadassa sähköpyörät luokitellaan kolmeen luokkaan 1-3, joista ykkösluokan pyörissä on maksimissaan 500 Wattin moottori, 32 km/h huippunopeus ja joiden avustin toimii ainoastaan poljettaessa. Näillä pyörillä saa ajella poluilla ja jalkakäytävillä, mutta tätä tehokkaammat pyörät luokitellaan muun liikenteen joukkoon kuuluviksi kulkuneuvoiksi.

      Täällä British Columbiassa on paraikaa menossa kiintoisa ohjelma, jossa polttomoottorikäyttöisen kulkuneuvon romutuksesta on mahdollista saada $1,050 dollaria romutuspalkkiota uuden sähköpyörän ostoon. Sähköpyörät ovatkin todella yleisiä ja muistan lukeneeni että kolmannes kaikista myydyistä polkupyöristä on sähköavusteisia.

      Hyvää viikonloppua sinne suunnalle!

       
  3. Voi ei kuinka ikävää, että maastopyöränne lähtivät varkaiden matkaan! Itseäkin on hieman alkanut kiinnostaa tuollainen sähköpyörä. Tuo on kätevää, että on mahdollista valita noita eri tehoja maastosta riippuen.

     

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.