Jatkoa täältä. Matkakertomuksen muut osat löytyvät täältä.
Kalifornian Anaheimissa sijaitseva Disneyland on maailman tunnetuimpia ja suosituimpia huvipuistoja, jota pidetään modernien teemapuistojen esikuvana. Tätä vähemmälle huomiolle jää usein puiston kyljessä sijaitseva Disney California Adventure Park, joka on kookas, mutta kiehtovasti Disneylandista eroava huvipuisto.
Ajatus toisesta huvipuistosta tuli julki 1990-luvun alussa, Disneyn todettua useamman puiston konseptin olevan menestyksekäs Orlandon Disney Worldista saadun kokemuksen perusteella. Alkuperäinen visio Anaheimin toiselle puistolle oli ottaa mallia Orlandosta ja rakentaa WestCOT niminen utopistinen maailma Disney Worldin kuuluisan EPCOT –puiston mukaisesti. Hanke kohtasi kuitenkin paikallista vastustusta sekä vastoinkäymisiä, minkä vuoksi puiston teemaksi vaihdettiin Kalifornian monipuolinen historia ja osavaltion monet nähtävyydet.
Toteutumaton WestCOT
Päätökseen vaikutti myös Disneyn halu houkutella uuteen puistoon aiempaa enemmän ulkomaalaisia sekä ulkopaikkakuntalaisia vieraita, sillä Disneylandin kävijäkunta painottui vahvasti kalifornialaisiin sekä muista länsirannikon osavaltioista saapuviin vierailijoihin. Disney halusi myös tehdä uudesta puistosta enemmän aikuiseen makuun sopivan erilaisine lisenssiravintoloineen ja hotelleineen. Rakennustyöt alkoivat lopulta vuonna 1998 ja kauan odotettu uusi puisto avautui helmikuussa 2001.
Avajaiset olivat fiasko
Avajaiset olivat kuitenkin fiasko (hieman alkuperäisen Disneylandin tapaan) ja negatiivinen palaute romahdutti ensimmäisten vuosien kävijälukemat. Suurin negatiivinen palaute oli ”taikuuden puuttuminen”, sillä puisto oli Disneylle tyypillisen fantastisuuden sijaan todenmukainen ja monien mielestä ”liian tavallinen”, useiden laitteiden ja teemoituksen ollessa perinteisten huvipuistojen kaltaisia.
Huvipuisto oli myöskin Disneylandia hieman pienempi ja sisälsi vähemmän laitteita, joten suuri osa vierailijoista päätti suosia alkuperäistä puistoa etenkin, kun pääsylippu kumpaankin puistoon oli saman hintainen.
Alhaisten kävijämäärien myötä Disney joutui myöntymään ja puiston uudelleensuunnittelu alkoi massiivisella $1,1 miljardin päivityksellä, joka valmistui vuonna 2012, mistä puiston kasvattaminen on jatkunut aina tähän päivään saakka. Vuonna 2023 puiston kävijämäärä ylitti ensimmäistä kertaa 10 miljoonan vierailijan maagisen rajan, mikä kalpenee edelleen Disneylandin hulppean 17,25 miljoonan vierailijan rinnalla.
Nykyinen puisto
Koska käytettävissämme oli kaksi päivää Anaheimissa, päätimme vierailla molemmissa huvipuistoissa. Edellispäivän tapaan saavuimme Downtown Disneyn alueelle hieman ennen porttien avautumista ja olimmekin sisällä puistossa ensimmäisten joukossa.
Disney California Adventure Park
California Adventure käsittää Disneylandin tapaan yhteensä yhdeksän eri maailmaa, joista suuntasimme ensimmäiseksi Paradise Gardens Parkiin. Siellä sijaitseva The Little Mermaid: Ariel’s Undersea Adventure on avautunut vuonna 2011 ja kyseessä on jatkuvasti liikkuva liukuhihnalaite, jossa istutaan simpukankuoren sisällä ja nähdään pienen merenneito Arielin tarina. Elämys on hauska, joskin hieman äänekäs, mutta koska paikalla ei ollut vielä aamusta laisinkaan jonoa, teimme kaksi kierrosta sen kyydissä.
Hurmaava pieni merenneito
Pienen merenneidon lähistöllä sijaitsee kolme perinteistä kieputinta, joiden kyydistä nautimme seuraavaksi. Golden Zephyr on lyhyt lento veden yllä ja Jumpin’ Jellyfish puolestaan kiidättää vieraat yläilmoihin. Silly Symphony Swings on puolestaan perinteinen huvipuistolaite korkealla heiluvilla keinuilla, joka sai pään pyörimään.
Perinteisiä kieputtimia
Tästä jatkoimme viereiseen Pixar Pierin maailmaan, jossa sijaitsevan Inside Out Emotional Whirlwindin kyytiin Liviankin oli mahdollista päästä. Vaikka olimme viettäneet puistossa jo yli tunnin, oli laitteissa edelleen täysin ruuhkatonta. Nousimmekin seuraavaksi puiston ehdottomasti näkyvimmän laitteen, 46 metriä korkean Pixar Pal-A-Round maailmanpyörän kyytiin.
Inside Outin teemalaite
Monia herkkukauppoja
Maailmanpyörään noustessa on syytä huomata, että laitteeseen on jono sekä kiinteän että keinuvan korin kyytiin. Maailmanpyörä ei saata kuulostaa kovin hurjalta laitteelta, mutta jättimäisen Mikki Hiiren naaman koristamaa maailmanpyörää kutsutaan huvipuistokävijöiden keskuudessa ”Mikin kuolemanpyöräksi”. Sattumanvaraisesti keinuvia kiikkeriä koreja pidetään nimittäin oikeasti pelottavina sekä pahoinvointia aiheuttavina, ja monen mielestä kyseessä on kummankin huvipuiston pelottavimmasta laitteesta. Netti on täynnä videoita kauhusta kiljuvia vierailijoita, joten jono kannattaa valita tarkoin.
Huvipuiston pelottavin laite
Kiinteän korin kyydissä meno ei ole kuitenkaan pelottavaa ja yläilmoista avautuvat hienot maisemat koko puiston ylitse. Sieltä on myös hyvä tarkkailla vieressä viuhuvaa Incredicoasteria, joka on koko puiston nopein laite 89 km/h huippunopeudellaan. Vuoristorata on myöskin 1851 metriä pitkä, mikä tarjoaa 2 minuutin ja 40 sekunnin mittaisen vauhtielämyksen.
Maailmanpyörän maisemia
Nopea Incredicoaster
Tiukka kaarre
Herra Incredible
Vuoristoradan kyyti näytti meistä melko hurjalta, emmekä nousseet sen kyytiin vaaditun pituusrajan ollessa vielä reilusti Fionaa enemmän. Sen sijaan tämä sekä Niina kävivät läheisen Jessie’s Critter Carouselin kyydissä, mikä oli leppoisampaa menoa.
Leppoisaa kyytiä
Myös sunnuntai oli helteinen kesäpäivä ja siirryimme kauniissa auringonpaisteessa seuraavaksi puiston suosituimpaan maailmaan, Cars Landiin. Maailma avautui suosittujen Cars-elokuvien vanavedessä vuonna 2012 ja Disney on onnistunut sen suunnittelussa erinomaisesti. Maailma on täydellinen mallinnus elokuvassa nähtävästä Radiator Springsin kuvitteellisesta tuppukylästä sekä kuuluisan Route 66 -maantien klassisista lännenmaisemista. Cars Land edustaa ehdottomasti sitä kuuluisaa Disneyn magiikkaa, sillä se on viimeisen päälle hiottu kokonaisuus.
Verraton Cars Land
Olo kuin elokuvan sisällä
Kylän kuuluisia asukkaita
Ujo paloauto Red
Cars Landin kohokohta on Radiator Springs Racers -laite, jonka rakentaminen maksoi yli $200 miljoonaa dollaria. Laite on äärimmäisen suosittu, eikä kahden tunnin jonotus ole tavatonta. Jonotus kuumassa kelissä on myöskin tuskaista osittaisesta varjosta huolimatta ja meillä kesti reilun tunnin päästä itse laitteen kyytiin.
Puiston suosituin laite
Laitteessa istutaan kuuden hengen auton kyytiin, joka kulkee rataa pitkin. Matkalla nähdään audiovisuaalisesti upeasti toteutettuja Cars-hahmoja sekä elokuvista tuttuja maisemia. Kyyti on nopeaa, eikä kaikkea nähtyä meinaa ehtiä prosessoida kovaäänisen selostuksen sekä äkkinäisten kiihdyttelyjen keskellä.
Kokemus on jonotuksen arvoinen
Lopulta autot saapuvat kilparadalle, jossa kaksi autoa kiitää vierekkäin 64 km/h vauhtia kohti maaliviivaa, jonka jälkeen kyyti on ohitse. Laitteen toteutus on erinomainen ja hyödynsimme kätevää Rider Switchiä, minkä turvin Niina ja Fiona pystyivät ohittamaan pitkän jonon päästäkseen kyytiin vielä toisenkin kerran.
Hauskan aamupäivän jälkeen oli aika syödä lounas, minkä teimme San Fransokyo Squaren alueella. Kyseessä on vähemmän tunnettuun Big Hero 6 -elokuvaan perustuva fantasiamaailma, joka yhdistää toisiinsa San Franciscon sekä Tokion maisemia, aina punaista kaarisiltaa myöten.
San Fransokyo
Lounaan jälkeen kävelimme läheiselle Grizzly Peakin alueelle, joka on osa alkuperäistä Kalifornian osavaltiota esittelevää huvipuistoa. Alueella sijaitseva Grizzly River Run on hauskan näköinen huvitus, jonka kyydissä kastuu takuuvarmasti. Laitteen koristelu on hienoa ja kuvitteellisen vuoren rinnettä alas valuva vesimäärä on melkoinen. Alueen toinen vetonaula on Soarin’, joka on kotipuolestamme löytyvän FlyOver Canadan kaltainen lentomatka osavaltion nähtävyyksien yläpuolella.
Villi koski kastelee
Palasimme seuraavaksi huvipuiston pääkatu Buena Vista Streetille, joka on Disneylandin Main Street, USA:n kaltainen mukaelma 1920-luvun Los Angelesista. Alueella on mahdollista törmätä useisiin Disney-hahmoihin ja kadunvarren liikkeissä on ravintoloita, kauppoja sekä valtavan kokoinen matkamuistomyymälä.
Kuuluisia hahmoja
Pehmoleluissa on valinnanvaraa
Ohjelmassamme oli seuraavaksi nokoset hotellilla, mikä on todella suositeltavaa etenkin kuumana päivänä. Unosista virkistyneinä palasimme huvipuistoon iltapäivällä, tutustuen ensiksi Hollywood Landiin. Kyseinen maailma on suunniteltu näyttämään elokuvastudioiden takatiloilta ja siellä on runsaasti tehtävää ja nähtävää. Keskityimme kuitenkin lähinnä ihmettelemään alueen ulkoasua sekä sen ihmisvilinää, mikä jatkui myös viereisen Avengers Campus maailman puolella.
Hollywood Landin maailma
Avengers Campus
Koska molempien maailmojen laitteet on suunnattu hieman isommille lapsille, suuntasimme lasten kanssa uudelleen Cars Landin alueelle, missä nautimme kyydeistä hauskoissa Mater’s Junkyard Jamboreen sekä Luigi’s Rollickin’ Roadsters laitteissa. Molemmat ovat hauskasti teemoitettuja kevyitä kieputtimia ja Rider Switchin ansiosta Niinakin pääsi niiden kyytiin.
Paluu Cars Landiin
Söimme välissä hieman hiukopalaa läheisessä teemaravintolassa, minkä aikana ilta pimeni siinä määrin, että Radiator Springsin neon-valot syttyivät. Cars Land on pimeällä vieläkin maagisempi paikka, kaiken ollessa huolitellusti valaistua ja esitettyä. Alue houkutteleekin paljon ihmettelijöitä ja aamupäivän väljyys oli vaihtunut melkoiseen määrään ympäriinsä palloilevia ihmisiä.
Tauon paikka
Neonvalojen loistoa
Pimeä toi ihmismassat
Illan pimentyessä kokonaan, suuntasimme vielä uudelleen aiemmin nähtyjen maailmojen alueelle ihailemaan myös niiden hienoa iltavalaistusta. Kuten Disneyland, myös California Adventure on auki myöhään yöhön saakka ja pimeällä siellä esitetään erilaisia näytöksiä, joskaan ei ilotulitusta.
San Fransokyo pimeällä
California Adventure on auki yöhön
Meille kello alkoi olla tässä vaiheessa sen verran paljon, että lähdimme suuntaamaan kohti hotellia. Kävelyn aikana summasimme päivän sekä koko viikonlopun aikana nähtyä ja mielipiteemme on, että molemmat puistot ovat näkemisen arvoiset. California Adventure on kuitenkin hieman Disneylandia vähemmän erityinen, upeaa Cars Landia lukuun ottamatta.
Eli jos käytettävissä on ainoastaan yksi päivä, on Disneyland ehdoton valinta. Kahden päivän kohdalla päivä molemmissa puistoissa on hyvä ratkaisu ja kolmen päivän kanssa vierailisimme kaksi päivää Disneylandissa ja ainoastaan yhden päivän California Adventuressa.
Hauska huvipuistopäivä
Tämä vaikuttaa olevan myös muiden vierailijoiden mielipide, mutta se voi muuttua tulevaisuudessa etenkin, kun California Adventuren puolelle lisätään edelleen uusia laitteita. Pian rakentumaan alkaa myös upouusi Avatar teemainen maailma, joka näyttää havainnekuvissa upealta.
Kiireinen viikonloppumme Disneylandissa oli näin ollen ohitse, mutta siitä jäi meille monet muistot, joista olemme ammentaneet kotiin palattuamme. Seuraavana päivänä Niina lensi lasten kanssa takaisin kotiin, minun jäädessä vielä kolmeksi yöksi Anaheimiin työkonferenssia varten.
Meille jäikin matkastamme palava halu palata Disneylandiin uudelleen ja kokea myös Los Angelesin alueen muita huvipuistoja. Tästä syystä varasimmekin pian kotiin päästyämme neljän päivän viikonlopun marraskuulle Etelä-Kalifornian San Diegoon, jossa sijaitsee useita huvipuistoja. Hauskoja hetkiä on täten tiedossa vielä paljon lisää!
Matkakertomuksen muut osat löytyvät täältä
Tuo $1,1 miljardia on ihan käsittämätön summa. Kova on myös tuo $200 miljoonan kustannus. Mikähän on näiden takaisinmaksuaika?