Joulu on…taas?

Joulu tuntuu tulevan vuosi vuodelta aiemmin ja aiemmin, sillä kaupat yrittävät pitkittää vuoden parasta myyntisesonkia maksimilleen. Vaikka tässä ei olekaan mitään uutta, oli silti härskiä nähdä 16. syyskuuta (!) lähikaupassamme jo myytävän glögiä ja joulupipareita. Syyskuulle ajoittuva koulujen aloituksen sesonki vaihtuikin täkäläisissä kaupoissa kätevästi suoraan joulusesonkiin. Vielä pähkähullumpaa oli käydä tänään Alexanderplatzin Galeria Kaufhof -tavaratalolla ja todeta alakertaan ilmestyneen jo joulukuuset koristeineen päivineen. ”Frohes Weihnachten” julistivat seinille ripustetut julisteet, joidenka kuvissa porot pussailivat toisiaan hangen keskellä. Kyllä, näin marraskuun alussa, kun lehtikään ei ole vielä ehtinyt täysin puusta irrota. 😕

Onhan joulunalus ihanaa ja tunnelmallista aikaa, mutta liika on liikaa. Saksan joulumarkkinat avautuvat yleensä aikaisin, mutta nekin vasta marraskuun viimeisellä viikolla. Niinpä onkin pakko sanoa, että täkäläiset kaupat ovat ottaneet melkoisen varaslähdön jouluun. Kaipa tällä yritetään paikata ennustettua heikkoa joulumyyntiä. Taantuman pelon sekä velkakriisin luoman epävarmuuden kun odotetaan kiristävän ihmisten rahankäyttöä viime vuoteen verrattuna. Oli syy mikä hyvänsä, itse ainakin boikotoin tätä hulluutta loppukuulle saakka. Silloin sitä voikin jo maistaa miltä tämän vuoden joulusuklaa maistuukaan.

Joululoma pakkasen ja lumen keskellä

Niin on selvitty lomapäivistä jo melkein viikon verran uuden vuoden puolelle. Joulunajan loma menikin mukavissa merkeissä Suomessa lomaillessa ja jopa pienesti matkaillessa.

Lomamme alkoi tiistaina 21. joulukuuta. Berliinissä hanget olivat ennätyksellisissä mitoissa lähtöä tehdessämme ja olikin miellyttävä urakka raahata kahta painavaa matkalaukkua pitkin kehnosti aurattuja katuja lentokenttäbussi TXL:lle. Onneksi pysäkki on vain noin 350 metriä asunnoltamme, joten urakasta oli mahdollista selviytyä hikeentymättä aivan täysin. Lentokentällä pientä jännitystä aiheutti se, mitenhän lennot kulkisivat, sillä juuri noina päivinä muun muassa Frankfurtissa ja Lontoossa oli tuhansia ihmisiä täysin jumissa lentokentillä. Berliinissä ei ongelmia kuitenkaan ollut ja poutaisen kelin vallitessa selvisimme hyvin matkaan. Perillä Helsingissä olimme jopa viisi minuuttia etuajassa! Myös lento Joensuuhun onnistui hyvin.

Jatka lukemista ”Joululoma pakkasen ja lumen keskellä”

Rauhallista joulua

Rauhallista joulua kaikille blogin lukijoille! Joulua olemme itse viettäneet täällä Pohjois-Karjalan pakkasissa, jossa jouluaattonakin paleltiin -32 asteen kylmyydessä aamusella. Lunta on näillä leveyksillä ihan mukavasti, kuten melkeinpä joka vuosi tähän aikaan. Berliinissäkin, sekä koko Saksassa, realisoitui lopulta valkoinen joulu, mikä ei ole hirveän yleistä siellä suunnalla.

Eikä varsinkaan tällainen valkea joulu, jossa Berliinin lumimittarit näyttivät jouluaattona noin 30cm lukemia, mikä on eniten 102 vuoteen. Viimeeksi vuonna 1908 on pääkaupungissa vietetty joulua tällaisten kinosten keskellä. Matkaa kaikkien aikojen lumiennätykseen, 52cm, on silti vielä, mutta onhan tätä talveakin vielä reilusti jäljellä. Viime päivinä nollan tienoille päätyneet päivälämpötilat painavat kuitenkin hankia jonkin verran kasaan.

Täällä Suomessa vietämme joulua tapaninpäivään asti, jonka jälkeen 27. päivä matkustamme junalla Tampereelle. Siinä yövymme yhden yön, jonka jälkeen matkaamme loppuviikoksi kotipuoleeni Etelä-Suomeen. Paluu Berliiniin on edessä uudenvuoden jälkeen 2. tammikuuta ja töihin paluu on edessä sitten heti maanantaina. Kuvia joulunajasta myöhemmin.

Pikkujoulut legendaarisella Café Moskaulla

Niin se vaan alkaa olla vuosi lopuillaan ja sen yhtenä merkkinä oli eilen firman pikkujoulut. Kuten viime vuonna, tänäkin vuonna tapahtuman järjestäjät olivat löytäneet tapahtumalle sangen uniikin pitopaikan. Paikkana toimi entisen Itä-Berliinin paraatikatu Karl-Marx-Alleen varrella, lähellä Alexanderplatzia, sijaitseva legendaarinen Café Moskau. Kyseinen ravintola oli yksi seitsemästä DDR-ajan Berliiniin 60-luvulla rakennetuista ”kansainvälisistä ravintoloista”, joissa itäberliiniläiset pystyivät nauttimaan kansainvälisestä ruoasta sekä vaikutteista. Muut ravintolat tunnettiin nimillä Budapest, Waschau, Bukarest, Sofia, Praha ja Morawa. Kuten nimistä voi päätellä, oli tarjottu kansainvälinen katsaus muiden itäblokin maiden mukainen.

Jatka lukemista ”Pikkujoulut legendaarisella Café Moskaulla”

Jouluinen vierailu Gestapo-museolla

Kun edellinen viikonloppu oli mennyt äitini kanssa Berliinin joulumarkkinoita kierrellessä, oli heti seuraavana viikonloppuna ohjelmassa hieman samanlainen kierros. Niinan vanhemmat saapuivat Finnairin lentoemäntien lakosta huolimatta perille suunnitellusti perjantai-iltapäivällä. Hieman ongelmia lakko silti aiheutti, sillä heidän piti lentää Joensuun sijaan Savonlinnasta perille päästäkseen. Perille he pääsivät silti hyvin ja heti perjantai-illasta katsastimme jo Rotes Rathausin joulumarkkinat. Markkinoilla oli hieman edellistä viikonloppua hankalampi liikkua, sillä kuten kerrottua, Berliiniin satoi reilu viikko sitten runsaasti lunta, joka onkin pysynyt maassa sittemmin. Arjen hankaloittamisesta huolimatta lumi on silti mukavakin asia, sillä lumikattoiset joulumarkkinakojut ovat entisestään tunnelmallisemmat ja glühweiniakin on enemmän pointtia juoda kylmän torjumiseksi.

Jatka lukemista ”Jouluinen vierailu Gestapo-museolla”