Pohjoisamerikkalaiset rakastavat paraateja ja varsinkin kiitospäivän sekä Pyhän Patrickin päivän aikoihin kaikissa suuremmissa kaupungeissa järjestettävät paraatit ovat suosittuja niin Kanadassa kuin Yhdysvalloissakin. Kolmas suosittu tapahtuma ovat jouluparaatit, joita järjestetään pitkin Kanadaa yleensä joulukuun alussa. Meillä täällä Vancouverissa järjestettiin järjestyksessään yhdeksäs Santa Claus Parade menneenä sunnuntaina.
Avainsana: joulu
Opas Berliinin joulumarkkinoille
Keväällä kirjoittamani opas Saksan kauppaketjuista osoittautui sangen suosituksi aiheeksi ja niinpä ajattelin kirjoittaa toisen ”oppaan” ajankohtaisista Berliinin joulumarkkinoista. Olen vuosien varrella kirjoittanut lukuisaan otteeseen sikäläisistä joulumarkkinoista, mutta ajattelin että on ehkä kuitenkin paikallaan koota kaupungit kymmenkunta suurinta ja parasta joulumarkkinaa yhteen ja listata lyhyesti niiden plussat ja miinukset.
Alapuolinen listaus on esitetty siinä prioriteettijärjestyksessä, missä itse kiertäisin Berliinin joulumarkkinoita jos vielä asuisin kaupungissa tai vierailisin siellä tähän aikaa vuodesta. Huomaa myös, että lista ei todellakaan käsitä kaikkia Berliinin joulumarkkinoita, joita on kymmeniä lähes jokaisessa kaupunginosassa. Listaamani joulumarkkinat sijaitsevat kuitenkin pääosin kaupungin keskustassa ja ovat siten varsinkin kaupungissa vierailevalle turistille niitä kaikkein kiintoisimpia.
Frohe Weihnachten!
Frohe Weihnachten, eli iloista joulua, sanoisi saksalainen. Joulu on jälleen täällä ja sitä vietetään tänäkin vuonna perinteisissä merkeissä. Pitkästä aikaa olemme Niinan kanssa joulun eri osoitteissa, minä Etelä-Suomessa ja hän Itä-Suomessa. Päädyimme järjestelyyn, koska seuraava Suomen reissu on tulevan muuton vuoksi aikaisintaan ensi kesänä, joten molemmat meistä halusivat viettää hieman pidemmän loman tuttujensa keskellä. Itä-Suomessa joulu on tänäkin vuonna valkoinen, mutta tässä etelärannikolla ollaan siinä ja siinä, että onko maassa hieman valkoista vai onko joulu musta. Perinteistä on kyllä tämäkin tilanne, sillä viime vuosien lumimassat ovat olleet täysin poikkeuksellisia täällä etelässä ja musta joulu olisi vain paluuta normaaliin.
Berliiniin palaamme 27. päivä ja siellä jatkamme muuttoon liittyvien asioiden järjestelyä, kuten huonekalujen ja tavaroiden myyntiä. Töihin on palattava 2. tammikuuta ja ainakin aluksi Berliinin toimistolle. Tammikuusta ja koko alkuvuodesta tulee kyllä kiintoisa, sillä muutto Vancouveriin saattaa lopulta toteutua hyvinkin pienessä ajassa. Tehtävää on sitä ennen kuitenkin vielä paljon ja toivommekin saavamme asioita reilaan välipäivien aikana.
Eipä tässä sitten muuta kuin erittäin hyvää ja rauhallista joulua kaikille blogini lukijoille! Frohe Weihnachten!
Viimeinen työpäivä – melkein
Perjantain piti olla viimeinen työpäiväni Berliinissä, mutta loppuviikosta meille selvisikin, ettei asia ole aivan näin. Kanadaan tarvittavan työluvan prosessi on nimittäin venähtänyt ja meidät tarvitsee toimittaa leimattavaksi lisää paperia. Näin ollen näyttääkin siltä, että pääsen aloittamaan uudet työt Vancouverissa parhaimmillaan vasta tammikuun puolenvälin jälkeen. Hyvänä uutisena pystyn jatkamaan nykyisessä työssäni tuonne saakka ja palkkakin jatkaa juoksuaan. Tietysti tammikuun lopussa kiintoisaksi käy nykyisen asuntomme luovuttaminen, joka on sovittu kuun viimeiselle viikolle. Toivon mukaan paperityöt selviävät ennen sitä, koska kaikenlaiset lisäjärjestelyt mutkistaisivat asioita entisestään…
Vaikka perjantai ei ollutkaan viimeinen Berliinin työpäivä, oli se kuitenkin viimeinen työpäivä tänä vuonna. Lensimme eilen Suomeen loppuvuoden mittaiselle joululomalle, joka onkin ihan tarpeeseen. Paluu Berliiniin on heti joulun pyhien jälkeen 27. joulukuuta. Berliinissä pitää välipäivinä hoitaa paperiasioita, sekä jatkaa tavaroidemme myymistä eBayn kautta. Tarkoituksemme kun ei ole muuttaa suurtakaan tavaramäärää mukanamme, sillä sähkölaitteet eivät pääosin toimi kanadalaisella sähköjännitteellä eikä IKEA:n huonekaluja kehtaa enää pidempään pitää. Niinpä myymme suurimman osan tavaroistamme vielä Saksassa ollessamme ja ostamme sitten Vancouverissa uudet huonekalut uuteen asuntoomme. Mutta sinne on vielä hieman matkaa ja paljon paperityötä sekä järjestelyjä tehtävänä.
Joulumarkkinoiden rakentaminen vauhdissa
Olimme viime viikon Suomessa, joten vasta tänään kotiin palattuamme huomasimme, että tämän vuotisten joulumarkkinoiden pystytys on alkanut Rotes Rathausin edessä. Näin olleen prosessi on viime vuotiseen tapaan aikataulussa ja ensimmäiset glögit pääseekin varmasti juomaan ensimmäisenä adventtiviikonloppuna tämän kuun lopussa.
Kelit ovat viime viikon aikana näemmä Berliinissäkin muuttuneet kylmäksi, sillä tänään oltiin päivälläkin vain muutama aste plussan puolella. Ja yöksi mennään jälleen nollan alapuolelle, joten tiedä vaikka täälläkin leijailisi vielä tällä viikolla lumihiutaleita. Sangen kaunis ja kuiva syksy alkaakin näin kääntyä talven puolelle, mikä on vain ja ainoastaan hyvä asia. Syksy ei todellakaan kuulu itseäni miellyttäviin vuodenaikoihin, kuten talvi puolestaan kuuluu. Toivon mukaan sitä lunta ei tosin tänä vuonna saada aivan yhtä paljon kuin viime vuonna saatiin. Kannattaa huomata, että linkin kuvat ovat aivan joulukuun alusta!!
