Blogissa on pitänyt hieman hiljaista viimeiset kaksi viikkoa, mikä on johtunut paitsi työkiireistä, mutta myös kahdesta vanhempiemme vierailusta luonamme menneinä viikonloppuina. Ensiksi äitini saapui viikonloppuvierailulle marraskuun viimeisenä viikonloppuna, minkä jälkeen Niinan vanhemmat poikkesivat jälleen luonamme joulukuun ensimmäisenä viikonloppuna. Kaikille vieraille kyseessä oli ensimmäinen kerta saksalaisilla joulumarkkinoilla, joilla kierrettiinkin vieraiden kanssa ahkeraan.
Avainsana: joulu
Talven ihmemaa
Niin vaan kävi, että eilen mainitsemani pakkaset saivat jatkokseen lunta viime yön ja tänäisen päivän aikana. Lunta tulikin yhteensä sellaiset 15cm, joten Berliini onkin muuttunut vuorokaudessa kylmästä ja pimeästä suurkaupungista todelliseksi talven ihmemaaksi.
Tämän muutoksen näki heti aamulla, sillä työpaikallemme kulkeva M6-raitiovaunu oli jämähtänyt jonnekin ja näyttötaulu näytti 40 minuuttia seuraavan tuloon. Toisella raitiovaunulla kuljin sitten Hackescher Marktin S-Bahn asemalle ja siitä S-Bahnilla pysäkinvälin Friedrichstraßen asemalle. S-Bahnitkin kulkivat näyttötaulun mukaan epäsäännöllisesti ja täpötäyteen junaan ahtauduttua odotettiin hetken, kun kuljettaja joutui tekemään pari yritystä pakkasesta kangistuneet ovet sulkeakseen. Friedrichstraßen asemalla sitten U6-metron kyytiin, joka oli myöskin täynnä ihmisiä. Sillä sitten Naturkundemuseumin asemalle, jolta lumisia katuja pitkin toimistolle. Toimistolla oli kuitenkin ihanan lämmin ja päivän aikana oli ihana katsella hetkittäin erittäinkin sakeaa lumisadetta. Kotiin päästiin metron ja bussin yhdistelmällä, M6:sta kun ei näkynyt tai kuulunut.
Jouluvalmisteluja Länsi-Berliinissä
Eletään vielä marraskuun puolta, mutta jouluvalmistelut ovat jo kovassa vauhdissa niin kaupungilla kuin kodeissakin. Kaupungilla valmistaudutaan tietenkin ensi viikon joulumarkkinoiden avajaisiin ja kodeissa tehtaillaan joulukortteja. Tai ainakin meidän kodissa tehtaillaan. Niina on jo monena edellisvuotena intoutunut tekemään itse kaikki lähettämämme joulukortit ja prototyyppejä onkin laadittu jo pari viikkoa. Lopullinen malli on myös lopultakin päätetty, tosin vielä huippusalainen, ja niinpä lauantaina piti lähteä Länsi-Berliiniin saakka noutamaan tarpeita massatuotannon aloitukseen. Itseäni korttien tekeminen ei niin kiinnosta, mutta lähdinpä mukaan katsastaakseni Zoofensterin tilanteen, sekä josko KaDeWe:llä olisi jo esillä joulukoristelut.
Joulumarkkinoiden pystytys alkoi
Vain reilu viikko sitten siirryttiin talviaikaan, jonka myötä illat pimenivät entisestään. Onneksi tiedossa on jälleen valoa, sillä joulumarkkinoiden pystytys on aloitettu tällä viikolla ainakin Rotes Rathausin edessä sekä Alexanderplatzilla. Viikonloppuna Potsdamer Platzilla oli jo joitain kojuja pystyssä, tosin siellä on erilaisia markkinoita tämän tästä. Yleensä joulumarkkinat avautuvat suunnilleen marraskuun viimeisellä viikonlopulla, johon on vielä tovi aikaa. Silti jo rakennustöiden näkeminen tuo joulumarkkina tuulelle. 😛
Tänä vuonna meille on tulossa kahdet vieraat Berliinin joulumarkkinoita katsastamaan. Ensiksi saapuu äitini korkkaamaan lähiseudun joulumarkkinat heti niiden avajaisviikonloppuna, mitä seuraa Niinan vanhempien saapuminen itsenäisyyspäivän viikonlopuksi luoksemme. Tiedossa on siis tänäkin vuonna melkoisen perusteellinen katsaus Berliinin markkinatarjontaan, josta tulee varmaan tännekin laitettua kuvia.
Pikkujoulut entisellä uimahallilla
Joulun odotukseen kuuluvat tietenkin pikkujoulut, jotka firmamme on järjestänytkin joka vuosi joulukuun loppupuolella. Kiintoisinta firman pikkujouluissa ovat erikoiset paikat, joissa niitä on yleensä järjestetty. Ja Berliinissähän tällaisia paikkoja riittää! Tämänvuotiset pikkujoulut järjestettiin eilen Prenzlauer Bergin kaupunginosassa, lähellä Eberswalder Straßen metroasemaa, sijaitsevassa vanhassa uimahallissa. Uimahallin rakennus on valmistunut vuonna 1902 tämän alunperin työläiskaupunginosan virkistystilaksi ja sillä on siis ikää yli sata vuotta. Rakennuksen saksalaista renesanssia edustava arkkitehtuuri onkin todella upeaa.
