Taivas aukeni viimeinkin

Kaksi viikkoa sitten kirjoitin miten rutikuiva mennyt loppukesä on ollut Vancouverissa. Tuolloin ei ollut tietoakaan sateiden paluusta, mutta lopulta tällä viikolla, kahden ja puolen kuukauden melkein täydellisen kuivuuden jälkeen, taivas muuttui lopulta alkuviikosta pilviseksi ja perjantaista alkaen on saatu viimeinkin sadetta. Tämän vuoden kesän voinee siis julistaa päättyneeksi ja edessä on nyt enemmän tai vähemmän sateista talvikautta melkein kevääseen saakka.

Sateinen lauantaipäivä

Näin syksyn toisena päivänä ajatus ei vielä haittaa, vaikka maisema asunnostamme onkin melkoisen harmaa täällä pilvien korkeudessa. Lämpötilatkin ovat laskeneet syksyisiin lukemiin ja öisin on jo melko koleaa. Vuorilla on tietysti vieläkin kylmempää, jopa pakkasta, ja esimerkiksi Whistlerillä saadaan todennäköisesti tänä viikonloppuna vuorilla ensilumi. Laskettelukauden alkuun on silti vielä hetken matkaa, sillä normaalisti Whistlerissä pääsee rinteeseen marraskuun jälkipuoliskolla. Vielä kuukausi… 🙄

Ennätysten kesä

Mennyt kesä on ollut kelien puolesta melkoisen arvaamaton. Alkukesästä täällä Vancouverissa manailtiin kylmintä kesäkuuta 30 vuoteen sekä vähintään joka toinen päivä saatuja kaatosateita. Kesästä ei ollut tietoakaan ja kuukauden keskilämpötila jäi 17,8 asteeseen (normaalisti 19,2 astetta). Sadetta saatiin kesäkuussa 76,8 millimetriä kun normaali lukema on 54,8 milliä. Kaikki muuttui kuitenkin heinäkuun alkupuolella, jolloin kelit viimein lämpenivät ja aurinko tuli esiin. Silloin sen kelin ei halunnut milloinkaan loppuvan ja niin näyttää myös käyneen…

Jatka lukemista ”Ennätysten kesä”

Juneary sekä keskikesä Kanadassa

Tänään on vuoden pisin päivä. Aurinko on Vancouverissa horisontin yläpuolella yhteensä 16 tunnin 15 minuutin ja 3 sekunnin ajan. Huomenna päivä on jo kaksi sekuntia tänäistä lyhyempi ja vuosi kääntynyt kohti talvea. Vaikka Kanada onkin pohjoinen maa, ei keskikesää taikka juhannusta juhlita täällä kovin suureellisesti. Ainoastaan ranskalaisessa Quebecin osavaltiossa 24. kesäkuuta juhlitaan valinnaisena vapaapäivänä, jonka yritykset voivat niin halutessaan työntekijöilleen myöntää.

Jatka lukemista ”Juneary sekä keskikesä Kanadassa”

Lunta ja hellettä

Menneenä viikonloppuna tuli käväistyä Suomessa pidennetyllä viikonloppu vierailulla. Karua oli astua torstai-illalla ulos Helsinki-Vantaan terminaalista keskelle hurjaa lumipyryä, jota riitti pitkälle Kehä 3:lle saakka. Lisäksi perjantaina satoi lunta päivällä tämän tästä, yhä korkeiden hankien ylle. Vaikka lauantaina ja sunnuntaina aurinko paistoikin kauniisti taivaalta, on selvää, että kevät on vielä vähintään viikkojen päässä myös Etelä-Suomessa. Vaikka Suomen lumitilanne ei tullutkaan yllätyksenä, oli se silti karu kokemus, sillä Berliinissä on ollut jo reilut kaksi kuukautta täysin lumetonta. Ja oli sitä lunta täälläkin roimasti vuodenvaihteen tienoilla!

Jatka lukemista ”Lunta ja hellettä”

Talven ihmemaa

Niin vaan kävi, että eilen mainitsemani pakkaset saivat jatkokseen lunta viime yön ja tänäisen päivän aikana. Lunta tulikin yhteensä sellaiset 15cm, joten Berliini onkin muuttunut vuorokaudessa kylmästä ja pimeästä suurkaupungista todelliseksi talven ihmemaaksi.

Tämän muutoksen näki heti aamulla, sillä työpaikallemme kulkeva M6-raitiovaunu oli jämähtänyt jonnekin ja näyttötaulu näytti 40 minuuttia seuraavan tuloon. Toisella raitiovaunulla kuljin sitten Hackescher Marktin S-Bahn asemalle ja siitä S-Bahnilla pysäkinvälin Friedrichstraßen asemalle. S-Bahnitkin kulkivat näyttötaulun mukaan epäsäännöllisesti ja täpötäyteen junaan ahtauduttua odotettiin hetken, kun kuljettaja joutui tekemään pari yritystä pakkasesta kangistuneet ovet sulkeakseen. Friedrichstraßen asemalla sitten U6-metron kyytiin, joka oli myöskin täynnä ihmisiä. Sillä sitten Naturkundemuseumin asemalle, jolta lumisia katuja pitkin toimistolle. Toimistolla oli kuitenkin ihanan lämmin ja päivän aikana oli ihana katsella hetkittäin erittäinkin sakeaa lumisadetta. Kotiin päästiin metron ja bussin yhdistelmällä, M6:sta kun ei näkynyt tai kuulunut.

Jatka lukemista ”Talven ihmemaa”