Vancouver on tilastollisesti kohtuullisen sateinen kaupunki, minkä vuoksi paikalliset kutsuvat kaupunkiaan joskus pilkallisesti Raincouveriksi. Puolentoista vuoden paikallisen kokemuksemme perusteella maineelle on jotain perää varsinkin alkutalvesta ja monesti kesäkuussa, mutta kaupungilla on myös aurinkoinen puolensa. Yleensä heinä-elokuun tienoille osuu ainakin yksi pitkä lämmin jakso, jolloin kaupungissa saadaan nauttia viikkokausia pilvettömästä taivaasta. Niinpä jos aiot vierailla Vancouverissa, ovat nämä kaksi kuukautta kelien puolesta varmin aika kokea Vancouver parhaimmillaan.
Avainsana: sää
Myrskyinen yö
Huh, olipahan viime yönä melkoinen myräkkä. Koko rakennus heilui tuulessa läpi yön ja lattiasta kattoon olevat ikkunat natisivat puhureissa siihen malliin, että sain unta vasta aamu neljältä. Millähän kummalla talon katolla olevat rakennustelineet mahtoivat pysyä paikoillaan jopa 120km/h lukemiin yltäneissä puhureissa? Naapuritalon katolla liehui lippu todella villisti lipputanko taipuneena, samoin kattopuutarhan puut. Jossain oli saatu yöllä rankka raekuurokin, tosin ei meillä keskustassa.
Kävi kyllä mielessä, että on ollut varmaan kiintoisaa asua Manhattanilla viimevuotisen Sandy-myrskyn aikaan, kun tuulet on olleet vielä tätä huomattavasti voimakkaampia ja rakennuksetkin korkeampia. Nämä on näitä korkealla asumisen erikoispiirteitä… 🙄
Lunta taivaan täydeltä
Melkoisen vaihtelevia nämä itärannikon talvikelit. Viimeiset viisi viikkoa ovat olleet pääosin hyvää keliä ja alkuviikosta paistoi aurinkokin kuin loppukeväällä konsanaan, mutta tänään tuleekin sitten DC:n alueella lunta kuin viimeistä päivää. Ympäryskunnissa on tullut lunta yön ja aamun aikana jo yli 8 tuumaa ja pyry jatkuu iltaan saakka. Keskustassa sade vaihtui lumisateeksi vasta puolisen tuntia sitten.
Puolet kaupungista on kiinni, mutta meidän toimisto on myräkästä huolimatta auki. 🙄
Erikoisia talvikelejä
Kelit täällä Washingtonissa ovat olleet tällä viikolla sanalla sanoen vaihtelevia. Maanantai ja tiistai olivat kummatkin kuivia ja kauniita päiviä, mutta keskiviikkona koettiin poikkeuksellisia talvilämpötiloja, kun lämpötila kohosi peräti +21 asteeseen. Lämmin päivä tuntuikin kuin alkukesällä konsanaan ja paikallisetkin myönsivät lämpötilan olevan jotain hyvin poikkeuksellista näin tammikuussa. Lämmintä päivää seurasi myrskyrintama, johon sisältyi voimakkaita tuulenpuuskia sekä yön aikana ikkunoita rummuttanut sade. Aamulla olikin jo sitten suorastaan kylmä, kun lämpötila tippui 15 astetta yön aikana.
Kaksi vuodenaikaa
Paikallinen laskettelukausi alkoi viime viikolla, kun kaksi Vancouverin kolmesta paikallisesta laskettelukeskuksesta avasi osan rinteistään innokkaimpien laskettelijoiden iloksi. Kuten tuolloin kirjoitin, on tätä ollut vähän vaikea uskoa täällä sateisesta keskustasta käsin. Sillä vaikka vuorilla onkin silminnähden valkeaa, voiko siellä kuitenkaan olla jo netissä mainitut yli 30 senttiä lunta? Asiaa ei auttanut kuin lähteä itse toteamaan ja niinpä ajoimmekin eilen ylös Cypress Mountainille.
Lämpöä oli alhaalla Vancouverissa noin +7 astetta, mutta puolivälissä pilvien tasolle päästessä lämpötila oli pudonnut jo noin +3 asteen tienoille. Sakeassa sadepilvessä lämpötila jatkoi tippumistaan aina nollan tienoille saakka ja ylhäällä satelikin jäätävää tihkua. Ja ihme ja kumma, lunta oli kuin olikin tien vierellä noin 700 metrin korkeudelta aina perille 900 metriin saakka. Perillä lunta olikin sitten ihan reilusti ja oli kuin olisi siirtynyt viidessä minuutissa vuodenajasta toiseen.
