Mennyt syksy ja alkava talvi on ollut täällä länsirannikolla poikkeuksellisen sateinen. Kun kaksi edellistä syksyä olivat mielestäni yllättävän kuivia, on tänä syksynä saatu runsaasti pitkiä ja rankkojakin sateita. Sateet ovat kuitenkin tulleet lähinnä vetenä, sillä lämpötilat ovat pysyneet Vancouverin keskustassa +5 ja +12 asteen välimaastossa. Vuorilla on saatu lunta vain ajoittain, mutta pieniä pakkasjaksoja on seurannut aina sateita, mikä on tehnyt paikallisvuorten alkukaudesta vaikean. Ainoastaan Whistler on pärjännyt hyvin ja kausi avautui viikon etuajassa marraskuun 22. päivä.
Avainsana: sää
Paksu lumi peitti Calgaryn
Vaikka Whistlerissä nähtiinkin heinäkuun lopulla talven ensimmäinen lumisade, on täällä Vancouverin seudulla vietetty mitä upeimman kesän kauniita loppukesän päiviä. Lämpötilat ovat hätyytelleet näin syyskuun puolivälissäkin vielä hellelukemia ja syvemmällä Fraser Valleyn pohjalla on menty vielä reilusti ylikin.
Helteinen vappu
Kanadassa ei juhlita vappua, mutta toukokuun ensimmäisenä päivänä oli silti aihetta juhlaan. Tuolloin nimittäin koitti vuoden ensimmäinen hellepäivä, kun elohopea kohosi moni paikoin yli maagisen +25 asteen. Vancouverissakin oltiin hellerajan tuntumassa +22 asteen lukemissa, mutta huomattavasti korkeammalle mentiin metropolialueen itäosassa, jossa vuorten lähettyvillä mitattiin +29 asteen lämpöjä. Myös Whistlerissä ja Pembertonissa oli kesäisen kuumaa, kun mittari näytti +27 ja +29 astetta.
Keväinen talvi
Kulunut talvi on ollut poikkeuksellinen. Kun normaalisti talvi on Vancouverissa sateinen ja lähivuorilla saadaan lunta noin kymmenen metriä, ei tänä vuonna ole ollut normaalista tietoakaan. Paikallisilla vuorilla on satanut tähän mennessä lunta vain puolitoista metriä ja Whistlerissäkin valkoista tavaraa on saatu vain metri tätä enemmän. Määrät ovat noin puolet normaalista ja tarkoittaa, että rinteissä on paraikaa hyvin knaftisti lunta.
Yksin kotona
Niina on ollut tämän viikon työmatkalla Torontossa, joten viikko on kulunut yksin kotosalla. Liekö siitä johtuvaa, että minulla on ollut iltaisin hieman aikaa kirjoitella hieman tänne blogin puolellekin? Oikeammin syy viime aikojen hiljaiseen päivitystahtiin on ollut kuitenkin kaunis kesä, joka ei ole inspiroinut istumaan koneella enää töiden jälkeen.
Kelit ovat olleet viime viikot kesäisiä, mutta vettäkin on saatu hieman sitten rutikuivan heinäkuun. Äärimmäinen metsä- ja maastopalovaroitus on kuitenkin edelleen voimassa melkein kaikkialla ja avotulen kanssa on oltava erittäin varovainen. En ole kuitenkaan lukenut mistään suuremmista tulipaloista täällä Kanadan puolella, mutta USA:n puolella ainakin Idahossa on ollut laajoja maastopaloja viime viikkoina. Pitääpä katsoa, josko näistä on nähtävissä jälkiä ensi viikolla, kun suuntaamme sinne suunnalle tämän vuoden kesälomareissullamme.
Kuluva viikko on ollut arkinen, mitä nyt tänään oli toimistolla yhteistapahtuma, joka vei meidät iltapäivästä ulos ja Vancouverin soutuklubin terassille tuossa Stanley Parkin kulmille. Siellä grilliruokaa syödessä ja auringosta nauttien menikin koko iltapäivä normaalia toimistossa pakertamista rennommissa merkeissä.
