Poikkeukselliseksi povattu talvi on ainakin alkanut vahvasti ja marraskuun alkupuolella sopivasti juuri Chilen matkamme aikaan osuneet sankat lumisateet mahdollistivat monen paikallisen hiihtokeskuksen avata mäkensä etukäteen. Keskusten kuningas Whistler-Blackcomb avasi ovensa marraskuun 19. päivä ja viime viikolla avattiin myös Blackcombin puoli. Koko menneen viikon täällä länsirannikolla saatiin myös nauttia kauniista pakkaskelistä, joka teki lopulta kiusauksesta liian suuren ja niinpä suuntasimme eilen aamusta Whistleriin.
Avainsana: sää
Neljän kuukauden kuivuus
Vancouverin kesä on ollut kuiva. Todella kuiva. Lämpimät korkeapaineen ilmamassat ovat pitäneet sadepilvet loitolla aina toukokuun alusta saakka ja neljän viime kuukauden aikana on saatu sadetta vain noin viitenä päivänä. Sekin sade on ollut niin vähäistä, ettei se ole pystynyt pitämään nurmikkoja vihreänä saati lehtiä kuivuneissa puissa.
Sateen jumalat laupeina
Ylistettyjä olkoon sateen jumalat! Kolmen rutikuivan hellekuukauden jälkeen voi jo vancouverilainenkin todeta, että onpahan virkistävää nähdä kaksi kunnollista sadepäivää keskellä kesää. Toukokuun alun jälkeen Vancouverissa on saatu sadetta vaivaiset 10 millimetriä, mikä ei ole riittänyt alkuunkaan vesivarastojen täydentämiseksi tai edes pitämään ruohikkoja vihreänä. Kaupunki onkin näyttänyt hyvin oranssiselta viimeisten kuukausien ajan.
Kesäpäivä North Vancouverissa
Vancouverin maantiede on hieman hassua, sillä alueella sijaitsee lukuisia samannimisiä kaupunkeja ja paikkakuntia, jotka ovat kuitenkin jokainen omia itsenäisiä kokonaisuuksiaan. Esimerkiksi vastaus yksinkertaiseen kysymykseen ”Missä sijaitsee Länsi-Vancouver?” ei ole niin yksioikoinen kuin äkkiseltään luulisi. Pelkästään nimi Vancouver esiintyy yhteensä neljän eri kunnan nimessä ja West Vancouver and North Vancouver eivät ole Vancouverin osia, vaan omia kaupunkejaan. Harva paikallinenkaan tietää, että North Vancouverikaan ei ole yksi ja ainoa paikkakunta, vaan teknisesti se jakautuu City of North Vancouveriin sekä District of North Vancouveriin. Vieläkö joku on kärryillä?
Itärannikon Snowmageddon
Kuluva talvi on ollut vähintäänkin poikkeuksellinen. Täällä länsirannikolla Pineapple Express on tuonut koko talven lämpimiä kaatosadeaaltoja tyyneltä valtamereltä, mikä on varmistanut ettei paikallisille vuorille ole päässyt kertymään oikeastaan ollenkaan lunta, poikkeuksena lähinnä talven aikana hätäiset viisi metriä lunta saanut Whistler. Tällä viikolla kaunis kevätaurinko on sekoittanut luontoa entisestään ja Vancouverissa muun muassa kirsikkakukkapuut ovat monin paikoin puhjenneet kukkaan kevään saavuttua noin kaksi kuukautta etuajassa. 😮
