Elämyslentoja Microsoft Flight Simulatorissa

Lentämisessä on jotain mieltä kutkuttavaa. Lentokoneeseen astuminen tarkoittaa yleensä saapumista vain muutamaa tuntia myöhemmin johonkin uuteen ja eksoottiseen matkakohteeseen jossain kaukana kotoa. Lentämisen kultainen kausi on kuitenkin takana ja yleensä lentokoneessa istuminen tarkoittaa ahtaassa karjaluokassa jäkittämistä olemattoman tarjoilun sekä keskinkertaisen viihdetarjonnan parissa. Nyt koronaviruksen aikana edes se ei ole mahdollista, kun maailman lentoliikenne on lähes seis ja matkustamisesta voi vain haaveilla.

Vapaus lentää on silti monia houkuttava ajatus ja tähän markkinarakoon iskee melkeinpä täydellisellä ajoituksella elokuussa julkaistu uusi Microsoft Flight Simulator. Yhtiön lentosimulaattorit ovat olleet alan harrastajien suosiossa jo vuosikymmeniä, mutta uusinta peliä saatiin odottaa peräti 14 vuoden ajan. Microsoft sekä uusimman pelin kehittänyt Asobo Studio ovat kuitenkin käyttäneet ajan hyödyksi ja nyt julkaistu uusin versio rikkoo ennätyksiä yhtenä vuoden parhaana pelijulkaisuna.


Vancouverin taivaalla

Nimensä mukaisesti kyseessä on tavallisen pelin sijaan todellisesta lentosimulaattorista, jonka pelielämyksen saa säädettyä vastaamaan aitoa lentokokemusta lennonjohdon kanssa keskusteluineen ja satoja nappuloita sisältävine ohjaamoineen. Itselläni täydellinen simulaattorielämys menee täysin yli ymmärryksen mutta onneksi peli mahdollistaa säätää realismia ja alentaa vaadittavaa lentotaitoa siinä määrin, että kokeilunhaluinen utelias amatöörilentäjä pääsee peliin nopeasti sisälle. Lentoonlähtö on yllättävänkin helppoa, joskin samaa ei voi sanoa laskeutumisesta, joka vaatii oikeiden toimenpiteiden ja sekä soveltuvan lähestymisvauhdin oppimista.

Lentoonlähtö YVR:ltä

Ensimmäiset lentotuntini päättyivät yleensä katastrofaalisiin lentoturmiin päin kiitorataa. Kerran minun onnistui myös sammuttaa Boeing 747 jumbojetin moottorit Seattelen yllä ilman että tiesin miten ne saa käynnistettyä uudelleen. Piiiitkän liitelyn jälkeen jumbo tuli tonttiin aivan lentokentän lähettyvillä, joten ainakin palokunnalla oli lyhyt matka tuhoisalle turmapaikalle.

Joskus lento päättyy pöpelikköön

Hämmästyttävintä uudessa Flight Simulatorissa on se, että pelistä löytyy lennettäväksi koko maapallo todellisine paikkoineen ja etäisyyksineen. Tämän uskomattoman saavutuksen mahdollistaa pelin kyky hyödyntää Bing Mapsin karttadataa, jota löytyy yhteensä käsittämättömän kahden petatavun verran. Pelin massiivinen 150 gigatavun asunnus ei siis sisällä karttoja nimeksikään vaan ne striimataan reaaliajassa Bingin palvelimilta. Dataa on hyödynnetty myös maaston korkeuserojen sekä todellisten rakennusten mallistamiseksi ympäri maapallon. Onkin uskomaton fiilis lentää tutuissa maisemissa esimerkiksi Suomessa ja löytää oma kotitalo pelistä. Suurkaupunkien ulkopuolella rakennukset on kuitenkin luotu tekoälyn avulla mikä on kyllä onnistunut sijoittamaan rakennukset oikeille paikoilleen, mutta arviot rakennusten ulkonäöstä ovat sangen viitteellisiä.

Burnaby on tekoälyn mallintama

Asioiden laita on huomattavasti parempi yli 300:ssa maailman suurkaupungissa, jotka on mallinnettu peliin aidon fotogrammetrian avulla. Esimerkiksi Vancouverin jokaisen rakennuksen tunnistaa, samoin monet maamerkit ympäri maailmaa. Lentelinkin julkaisun jälkeisellä viikolla Joensuun, Dortmundin, Berliinin ja Vancouverin taivaalla, tuttuja paikkoja tutkien. Ylävinkkeli sekä vapaus lentää mihin tahansa tekee kiintoisaksi tutkia esimerkiksi Vancouveria ympäröiviä vuoristoja, joiden muodot ovat erittäin aidot. Harmillisesti Helsinki ei näyttäydy pelissä edukseen, sillä kaupunki on mallinnettu ainoastaan tekoälyn toimesta, kuten kaikki muutkin Suomen kaupungit.

Hurjia temppulentoja Downtowninyllä

Kauniit North Shore Mountainsit

Bing Mapsin hyödyntämisen ainoa huono puoli onkin karttadatan vanhuus jopa New Yorkin kaltaisissa suurkaupungeissa. Data vaikuttaa olevan kauttaaltaan ainakin viisi vuotta vanhaa, minkä vuoksi esimerkiksi Vancouverista puuttuu valtava määrä viime vuosien rakennusbuumissa kohonneita asuintorneja. Asiaa paikkaavat hieman käsintehdyt maamerkkirakennukset kuten Kairon pyramidit tai Australian maaginen Uluru, jotka näyttävät täysin aidoilta.

Pelin ulkoasun viimeistelee uskomattoman hieno grafiikkamoottori, jonka upein saavutus on erittäin realistinen valaistus sekä todentuntuiset pilvimuodostelmat. Näitä molempia voi säätää vapaasti reaaliajassa ja saada aikaiseksi sääilmiöitä jotka saavat pelin näyttämään valokuvalta. Peli näyttää parhaimpina hetkinään erityisesti normaalilta lentokorkeudelta nähtynä hengästyttävän kauniilta.


Kauniita pilvimuodostelmia

Auringonlasku Vancouverin yllä on kaunis

Upea grafiikka vaatii tietokoneelta paljon ja uusi tietokoneeni pystyy pyörittämään 1440p resoluution ultra-asetuksia noin 30 kuvaa sekunnissa. Lukema vaihtelee kuitenkin tilanteen ja lentokorkeuden mukaan, mikä tekee Flight Simulatorista todennäköisesti tämän hetken vaativimman pelin pyörittää ja jonka saa pehmeä pyöriminen vaatii todennäköisesti uusia RTX 3000-sarjan näytönohjaimia.

Yöllinen Vancouverin metropoli

Pelissä ei ole juuri mitään tavoitteita, mutta rauhallinen tahti ja pelkkä lentämisen vapaus riittää pitkälle. Olen pelannut peliä nyt noin 20 tuntia ja nauttinut jopa tunnin mittaisista reittilennoista eri kaupunkien välillä. Mieleenpainuvia ovat olleet aikainen aamulento Helsinki-Vantaalta Suomenlahden yli Tallinnaan sekä illan viimeinen lento Los Angelesista Las Vegasiin ja siitä Grand Canyonin ylle. Upeista maisemista nauttiminen on lähes meditatiivinen kokemus, minkä vuoksi peliä voi suositella lämpimästi vaikka aihealue saattaisikin hieman aristaa. Todellisille simulaattorilentäjille kyseessä on tärkeästä merkkipaalusta, jonka parissa monet tulevat todennäköisesti viettämään satoja jollei tuhansia tunteja.

(Yhteensä 278 lukukertaa, 1 lukijaa tänään)
 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.