Huh huh, olipahan jälleen pitkä matka lentää perjantaina Vancouverista tänne Suomeen joulun viettoon. Aikaero onkin painanut ensimmäisten päivien aikana melkoisesti, mutta siitä tulee toivottavasti tokeennuttua jouluaattoon mennessä. Onpahan kiva olla taas Suomessa, sillä edellisestä kerrasta on peräti kaksi vuotta. Perinteisestihän vietämme aina joulun Suomessa, mutta viime vuonna oma jouluni meni Amerikassa pikkuveljeni kanssa reissatessa, minkä vuoksi olen ollut Suomessa viimeeksi vuonna 2012. 😯
Avainsana: joulu
Kauniin värikkäät jouluvalot
Joulukuu on ihanan tunnelmallista aikaa, sillä tuolloin kauppoihin ilmestyvät joulukoristeet, radiossa alkavat soida tutut joululaulut ja ihmiset sytyttävät koteihinsa kauniit jouluvalot, jotka valaisevat tätä pimeää vuodenaikaa. Kuten aiemmin kerroin, ovat kanadalaiset toisinaan hieman hullu kansa mitä jouluvaloihin tulee, eikä melkoisilta ylilyönneiltä voi aina välttyä. Kuitenkin suurin osa ihmisistä juhlistaa tätä kaunista aikaa rauhallisilla jouluvaloilla, joihin keskityn tämän vuoden jouluvalokuvissani. 🙂
Canyon Lightsin valokanjoni
North Vancouverin puolella sijaitseva Capilano Suspension Bridge on Vancouverin yksi suosituimpia turistinähtävyyksiä, jolla vierailee vuosittain noin 800 000 kävijää. Siellä vieraille tarjoutuu mahdollisuus kulkea syvän kanjonin reunalla, kiivetä puiden latvoihin rakennettuja kulkureittejä sekä tietysti ylittää kuuluisia riippusilta. Nähtävyys on ehdottomasti vierailun arvoinen ja olemme Niinan kanssa vierailleet siellä useaan otteeseen.
Kuuluisan kaaren St. Louis
Jatkoa täältä. Matkakertomuksen muut osat löytyvät täältä.
Jäätävän kylmää ja hieman vaisua jouluaattoa Chicagossa seurasi pilvinen joulupäivä. Koska joulupäivä on Amerikassa se varsinainen joulun kohokohta, oli Chicagossakin hiljaista kuin huopatossutehtaalla kun matkasimme taksilla keskustan lounaispuolella sijaitsevalle bussiterminaalille. Siellä elämää oli hieman enemmän, kun ihmiset olivat matkaamassa kuka mihinkin joulun pyhiksi.
Jouluinen Sydney
Joulu on jo kaukainen muisto, mutta ehdin vasta nyt laittamaan muutamia kuvia Niinan joulukuun alussa tekemästä kahden viikon työmatkasta Australiaan. Kuten jo tuolloin kerroin, matka Vancouverista Sydneyhin oli pitkä Hong Kongin kautta kierrettäessä ja matkaan kului vuorokausi suuntaansa lentokoneessa. Onneksi kaikki lennot olivat bisnesluokassa ja vieläpä maailman parhaisiin lentoyhtiöihin lukeutuvan Cathay Pacificin siivillä. Niinan mukaan lentomatka tuntuikin huomattavasti lyhyemmältä kuin se oikeasti oli ja hän saapuikin perille hyvin levänneenä.
