Vesuviuksen hautaama Pompeji sekä upea Amalfi

 

Jatkoa täältä. Matkakertomuksen muut osat löytyvät täältä.

Aikaisin aamusta, heti aamiaisen syötyämme, pakkasimme tavaramme Fiatin pieneen takaluukkuun ja lähdimme ajamaan ylös Vesuviuksen rinnettä. Vain yhdeksän kilometriä Napolin keskustasta sijaitseva Vesuvius on 1281 metrin korkuinen, ajoittain aktiivinen, tulivuori ja samalla ainoa Euroopan mantereella sadan vuoden sisään purkautunut (tulivuoret Etna ja Stromboli sijaitsevat saarilla). Tulivuoren välittömässä läheisyydessä asuu yli kolme miljoonaa asukasta, mikä tekee siitä yhden maailman vaarallisimmista. Tuhovoimasta onkin saatu aina aika ajoin näytteitä, edellisen kerran vuonna 1944. Kaikkein kuuluisin purkaus on kuitenkin vuonna 79 tapahtunut, joka surmasi 16 000 asukasta läheisissä Pompejin, Herculaneumin sekä Stabianen kaupungeissa. Tästä lisää hieman edempänä.

Jatka lukemista ”Vesuviuksen hautaama Pompeji sekä upea Amalfi”

Oktogon

 

Takana on jälleen yksi rento lauantai, joka meni tällä kertaa elokuvaviihteen parissa. Suuntasimme varttia vaille kolmeksi Potsdamer Platzille, jossa sijaitsee jokaisen Berliinissä asuvan ulkkarin suosikki, alkuperäiskielellä elokuvia esittävä Cinestar. Bussin ollessa vähän myöhässä, saavuimme paikalle juuri parahiksi näkemään vielä viimeiset trailerit ennen elokuvan alkamista. Illan elokuva Rango on uusi tietokoneanimaatio, joka nykytrendin vastaisesti ei ole 3D. Se ei kuitenkaan haittaa, sillä kyseessä on loistavasti animoitu, hieman karski, elokuva Johnny Deppin ääninäyttelemästä kameleontista villissä lännessä. Elokuva on todella hauska ja upeasti toteutettu. Jälleen sai hämmästellä, miten pitkälle tietokoneanimaatiossa onkaan tultu.

Jatka lukemista ”Oktogon”

Air Berlin brändätty säälähetys

 

Mainonta on pirulainen, josta kukaan ei pidä, mutta jolle kuitenkin altistuu kymmeniä kertoja joka ainoa päivä. Mainostuloilla pyöritetään suurinta osaa internetpalveluista ja muun muassa Google tekee miljardinsa juuri mainonnasta. Tutuimpia mainokset ovat tietenkin yksityisomisteisilta televisiokanavilta, joilla mainoskatkokset keskeyttävät lähetyksen jatkuvasti.

Maailman ensimmäinen televisiomainos esitettiin Yhdysvalloissa vuonna 1941 ja sittemmin mainosten määrä on kasvanut ärsyttäviin määriin. Euroopassa ollaan onneksi vielä kaukana Yhdysvaltojen lukemista, jossa mainosrahoitteisten kanavien lähetyksestä on toisinaan suurempi osa mainoksia, kuin itse ohjelmaa. Mutta osataan sitä vanhallakin mantereella. Saksassa varsinkin tosi-tv roska on täynnä enemmän ja vähemmän näkyvää mainontaa ja product placementtia. Lisäksi monet ohjelmista ”tarjoaa” lähetystä sponsoroiva yritys. Kuitenkin aivan uudelle taso meni berliiniläisen ”uutiskanava” N24:sen joulukuinen lanseeraus, jossa säälähetyskin muuttui moniminuuttiseksi mainokseksi.

Jatka lukemista ”Air Berlin brändätty säälähetys”

Rakennusprojekteja Alexanderplatzin alueella

 

Mennyt lauantai oli upean poutainen ja lämmin, joten lähdin keskipäivällä ulkoiluttamaan itseäni sekä kameraa. Kohteeksi otin Alexanderplatzin lähiseudut, jossa on menossa lukuisia rakennusprojekteja. Käytännössä valmis on aivan aukion tuntumaan, osoitteeseen Karl-Liebknecht-Straße 32, valmistuva uusi massiivinen rakennus, johon sijoittuvat ketjuhotellit Ramada ja H2. Sangen ankean DDR:n aikaisen rakennusmassan keskelle valmistunut hotelli on omasta mielestäni sangen onnistunut, sillä julkisivun kaarevat muodot tuovat rakennukselle persoonaa. Lisäksi sangen maltillinen värimaailma sopii rakennukselle. Tasaisen tyylikästä nykyarkkitehtuuria, joka sopii voimakkaasti modernisoituvaan Alexanderplatzin lähiseutuun hyvänä täyterakennuksena.

Jatka lukemista ”Rakennusprojekteja Alexanderplatzin alueella”

Napolin eloisa suurkaupunki

 

Jatkoa täältä. Matkakertomuksen muut osat löytyvät täältä.

Jätettyämme vanhempani lentokentälle, palasimme Niina kanssa Rooman päärautatieasema Terminille. Sieltä ostimme 44 euron hintaiset junaliput kohti Etelä-Italian suurinta kaupunkia Napolia. Hieman takapajuisen Italian suurnopeusjunakalusto ei häpeile muiden kehittyneiden maiden rinnalla. Maasta löytyy yli 1000km suurnopeusjunarataa, jolla junat liikennöivät 300km/h nopeudella. Pääoperaattori Trenitalian kalustoon kuuluu myös Suomessa surullisenkuuluisia Pendolino-pikajunia, mutta todellinen suurnopeuskalusto on ETR500 ja ETR600 -mallimerkintöihin perustuvaa, huomattavasti perus-Pendolinosta eteenpäin kehitetympää.

Jatka lukemista ”Napolin eloisa suurkaupunki”