Pääsiäisviikko Mayne Islandilla

Tämänvuotista pääsiäistä juhlittiin täällä Kanadan länsirannikolla  kauniin keväisissä merkeissä. Vaikka itse pääsiäinen kuluikin sangen arkisesti kotosalla, otin sen alusviikolla muutaman päivän vapaata ja suuntasimme perheen kanssa viettämään rauhallista kahden yön mini-lomaa pienellä Mayne Islandin saarella.

Pikkuinen Mayne Island

Mayne Island on osa Vancouverinsaaren edustalla sijaitsevaa ja Kanadalle kuuluvaa Gulf Islandin saaristoa. Saaristoon kuuluu kymmenkunta saarta, mistä Mayne on asuttujen saarten pienimpiä ainoastaan 21 neliökilometrin pinta-alalla sekä noin 1200 ympärivuotisella asukkaallaan. Saari sijaitsee puolimatkassa Vancouverista Victoriaan ja sinne pääseekin Tsawwassenin lauttaterminaalista lähtevällä lautalla. Lautta on itse asiassa sama joka vie myöskin Galiano Islandille ja autot järjestetään niin, ettei välipysähdys Sturdies Bayssä Galianolla vaadi lautalta poistumista.

Lauttamatkalla

Mayne Islandin lauttasatama sijaitsee pienessä ja suojaisassa Village Bayn poukamassa, johon saavuimme keskiviikkona hieman ennen puoltapäivää. Koska hotellihuoneemme ei ollut saatavilla vielä hetkeen, ajoimme ensitöiksemme Georgina Pointin niemessä sijaitsevaan puistoon, jossa sijaitsee vuonna 1885 rakennettu punavalkoinen majakka, joka on näkyvä maamerkki saaren editse kulkevalle lauttaliikenteelle.

Georgina Pointin majakka

Active Passin lauttaliikennettä

Mayne Islandin erottaa Galiano Islandista ainoastaan muutama sata metriä leveä Active Pass, joka on vilkas vesiliikenneväylä. Muutama vuosi sitten katselimme väylän liikennettä vastarannalta Galianon puolelta ja nyt teimme samaa Mayneltä samaan aikaan, kun tyttäremme nukkui päiväunia lastenvaunuissa. Rauhaisassa niemessä vierähtikin muutama tunti ennen, kuin pääsimme kirjautumaan hotelliimme iltapäivällä.

Päiväunet saariston rauhassa

Mayne Islandin asukkaita

Mayne Islandilla palvelut ovat vähissä ja AirBnB:n lisäksi saarella on ainoastaan muutama varsinainen majoituspalvelu. Näistä kenties pramein on Mayne Island Resort, joka sijaitsee saaren takapuolella Bennett Bayn rannalla. Erityisesti hotellin rantamökit ovat hienoja ja niistä aukeavat upeat maisemat kauniille lahdelle. Majoituskompleksi on myöskin rakennettu rantatörmälle, jolta työntyy kauas ulapalle yltävä laituri, jolla kävimme muutamaankin otteeseen ihailemassa ympäröiviä maisemia.

Leikkituokio hotellilla

Majapaikka veden äärellä

Campbell Pointin kävely

Rauhaisa Bennett Bayn poukama

Seuraavana aamuna ajoimme saaren päätaajama Miners Bayhin, johon saaren ensimmäiset uudisasukkaat asettautuivat viljelemään maata vuonna 1859. Suojaisasta paikasta on kasvanut sittemmin saaren kaupallinen keskus, josta löytyy huoltoasema, peräti kaksi kauppaa, kirjasto sekä muutama ei-säännöllisesti auki oleva ravintola. Rannassa sijaitseva Springwater Lodge on British Columbian vanhin yhtäjaksoisesti toiminut majoituspaikka, joka on avautunut matkailijoiden käyttöön vuonna 1895.

Miners Bay on saaren päätaajama

Galiano Island vastarannalla

Provinssin vanhin majapaikka

Taajamasta löytyy myös pieni esiintymislava sekä aikalaismuseo, jotka eivät kuitenkaan olleet auki näin pääsiäisen alusviikolla. Tyydyimmekin kävelemään alueen katuja ja katsastimme saaren ainoan kirkon, joka on perustettu pian majakan jälkeen, vuonna 1887.

Saaren kirkko on vuodelta 1887

Elämä Mayne Islandilla on hyvin verkkaista, eikä minkäänlaisista ruuhkista tai ihmispaljoudesta ole tietoakaan. Autojakaan ei ole runsaasti ja luetun perusteella liftaaminen on edelleen saarella voimissaan. Teiden varsilla näkyykin virallisia liftaamispysäkkejä, joten tieto pitänee paikkansa. Rauhallisuus kuitenkin sopi meille loistavasti ja meille oli riittävästi ohjelmaa saada vain nauttia mukavasta kevätsäästä.

Liftaaminen on edelleen yleistä

Saaristomaisemia

Vuorovesi edellyttää pitkiä laitureita

Mayne Island on sangen tuntematon osa Gulf Islandia, sillä siellä ei ole mitään varsinaista nähtävää tai tehtävää. Campbell Point lähellä hotelliamme on mukava pieni kävely kapeaan niemennokkaan ja lähellä lauttaterminaalia sijaitseva japanilainen puutarha on ehdottomasti pysähdyksen arvoinen. Puutarha ei ollut pääsiäisenä vielä täydessä kukkaloistossaan, mutta se oli rauhallinen paikka viettää pari tuntia ennen paluulautalla nousua.

Japanilainen puutarha ei vielä kukkinut

Keppihevonen

Paluulauttamme takaisin Vancouveriin teki tällä kertaa välipysähdyksen Salt Spring Islandilla, minkä vuoksi matka-aika oli lähes kaksi ja puoli tuntia. Meillä ei ollut kuitenkaan kiire kotiin ja nautimmekin mielellämme saaristomaisemista sekä vilkkaasta vesiliikenteestä saarten välillä.

Maynella ei tapahdu paljoa

Matkakohteena Mayne Islandia voi suositella ehkä lähinnä Vancouverissa asuville, jotka ovat mielestään käyneet kaikkialla. Toki se on miellyttävä muillekin, jotka etsivät rauhaa sangen läheltä suurkaupunkia. Meille se oli mukava kahden yön lomakohde sekä rasti ruutuun, pyrkiessämme ajan kanssa vierailemaan alueen kaikilla saarilla. Maynen jälkeen loogisin seuraava vierailukohde lienee tätä hieman suurempi Pender Island hieman etelämpänä, ennen viimeistä kohdetta Saturna Islandia. Aika näyttää milloin nämä saaret tulee käytyä katsastamassa.

(Yhteensä 110 lukukertaa, 1 lukijaa tänään)

Yksi ajatus artikkelista “Pääsiäisviikko Mayne Islandilla”

1. Kivaltahan kohde kuulostaisi omastakin näkökulmasta, jos Vancouverissa tulisi lomailtua. Tykästyin pikaisen visiittimme Vancouveriin, ja olen varma, että kyseinen käynti ei jäänyt viimeiseksi. Samalla sitä voisi käydä Mayne Islandillakin.