Tammikuisen Dine Out Vancouver -ruokailutapahtuman tämänvuotinen toinen ravintolamme sijaitsi poikkeuksellisesti täällä Burnabyssä. Vaikka tapahtuma yhdistetäänkin yleensä nimensä perusteella Vancouveriin ja metropolialueen hienoimmat ravintolat toki löytyv0ätkin itse kaupungista, osallistuu tapahtumaan kymmeniä ravintoloita myös esikaupunkialueella.
Avainsana: ravintolat
Wild Tale
Kiireisen joulusesongin jälkeinen tammmikuu on yleensä hiljaista aikaa ravintoloissa. Meillä täällä Vancouverissa näin ei kuitenkaan ole, sillä tammikuussa vietetään nyt jo 17. kertaa järjestettävää vuosittaista Dine Out Vancouver -tapahtumaa, jossa yli 300 ravintolaa houkuttelevat reilut 100 000 hyvän ruoan ystävää kokeilemaan metropolialueen uusimpia sekä jo paikkansa vakiinnuttaneita illallispaikkoja. 🙂
Kolmen tähden Per Se
New Yorkissa vietetty vuoden viimeinen viikko osui mukavasti samaan rakoon Niinan syntymäpäivien kanssa. Tätä piti tietysti juhlistaa jotenkin ja hienon fine dining -ruoan ystävinä tutkimme jo ennen matkaa kaupungin huippuravintoloiden tarjontaa. New Yorkista löytyy monenlaista hienostoravintolaa ja esimerkiksi arvostettuja Michelin-ravintoloita on kaupungissa kymmeniä. Näistä täyden kolmen tähden ravintoloita on kuitenkin ainoastaan viisi ja niistä illallispaikaksemme valikoitui huippukokki Thomas Kellerin vuonna 2006 avaama Per Se.
Itämaista herkuttelua
Eräs Trump Towerin kaltaisessa luksuspilvenpiirtäjässä asumisen hyviä puolia on, että talon asukkaana saa alennusta alakerran viiden tähden hotellin kaikista palveluista sekä yleellisistä ravintoloissa. Hotellin ruokapaikoista erityisin on Mott 32, joka on samannimisen hongkongilaisen hienostoravintolan ensimmäinen ulkomailla sijaitseva ravintola. Hieman erikoinen nimi juontuu New Yorkissa sijaitsevasta katuosoitteesta, johon avautui vuonna 1851 kaupungin ensimmäinen kiinalainen ruokakauppa, jonka ympärille kasvoi sittemmin New Yorkin kuuluisa Chinatownin kaupunginosa.
Kunnon pihviä Gothamissa
Nyt kun muutimme ainakin tilapäisesti takaisin Downtowniin, sovimme Niinan kanssa käyvämme viikonloppuisin kokeilemassa meille uusia ravintoloita, joita täällä keskustassa piisaa. Pitkään jossain asuvana ongelma kun on usein urautuminen tuttuihin ja turvallisiin ruokapaikkoihin, kuten meillekin Burnabyssä loppu vaiheessa kävi.
Ensimmäiseksi illalliskohteeksi valikoitui Downtownin itälaidalla sijaitseva Gotham Steakhouse, joka on rankattu useita vuosia Vancouverin 50 parhaimman ravintolan joukkoon. Ravintola sijaitsee kauniissa 1933 valmistuneessa rakennuksessa, jonka sisustus edustaa arvokasta art deco -tyylisuuntausta. Ravintolan sisällä valaistus on on erittäin hämärä, minkä vuoksi valokuvien ottaminen käsivaralta on melkeinpä arpapeliä.
