Lumipommeja Port Mann Bridgellä

Uusi Port Mann Bridge on ollut avoinna nyt kolmisen viikkoa ja liikenne on sujunut uutta siltaa pitkin erittäin hyvin. Vaikka silta muuttuikin maksulliseksi tullisillaksi kaksi viikkoa sitten, ovat sitä pitkin liikennöivät autoilijat olleet pääasiassa erittäin tyytyväisiä jopa tunnin lyhyempään työmatkaansa. Tästä maailman leveimmäksi tituleerattavasta sillasta on tällä hetkellä käytössä vasta 8 kaistaa kaikkiaan kymmenestä, mutta jo ne ovat riittäneet poistamaan käytännössä kokonaan aiemmin jokapäiväiset kilometrien mittaiset aamu- ja iltaruuhkat. Sillan viimeiset kaksi kaistaa tullaan avaamaan liikenteelle vasta ensi vuoden puolella.

Kuitenkin nyt sillasta on paljastunut ikävä ja jopa hengenvaarallinen yllätys, jota kukaan ei näytä ennakoineen. Kuten eilen kerroin, saatiin Vancouverin metropolialueella tiistaina vuoden ensimmäinen (ja ehkä ainoa) lumimyräkkä. Koska talvi yllättää vancouverilaiset autoilijat helsinkiläisten kaimojensa tapaan joka vuosi, oli liikenteellä suuria vaikeuksia nopeasti sataneen lumen ja liukkaaksi jäätyneiden teiden kanssa. Kuorma- ja linja-autot jumahtelivat ylämäkiin ja silloille, mikä ruuhkautti liikenteen tyystiin esimerkiksi Port Mann Bridgellä (Surreyn puolella moottoritie nimittäin nousee hienoisesti loivaa mäkeä pitkin). Se ei kuitenkaan ollut suurin ongelma, sillä sillalle jumahtaneet autoilijat saivat pian havaita, että yläpuolella odotti putoamistaan kymmenet jättimäiset ”lumipommit”.

Rekkoja jumissa ylämäessä

Uuden Port Mann Bridgen kaksi valtavaa ajokantta sijaitsevat sillan ulkolaidoilla, joista ne on kiinnitetty sillan kahteen jättimäiseen tukipilariin valtavilla metallikaapeleilla. Koska tukipilarit sijaitsevat ajokaistojen välissä, kulkevat kaapelit ajokaistojen ylitse. Paksut kaapelit keräävän lunta, joka kinostuu niille kasoiksi, jotka sitten putoavat tuulen voimasta ajokannelle. Juuri näin kävi eilen.

Eivätkä nämä lumipommit eivät olleet mitään kepeää pakkaslunta, vaan raskaita jääkimpaleita, jotka aiheuttivat eri asteisia vahinkoja noin 40 autolle, kuten hajonneita tuulilaseja sekä pahasti kolhiintuneita kone- ja kattopeltejä. Kahdessa tapauksessa kasaan painunut katto sekä hajoava tuulilasi aiheutti myös matkustajan loukkaantumisen, joista toisen tapauksen sanotaan olleen vakava.

Lumipommien tuhoja

Silta suljettiin välittömästi liikenteeltä, mikä aiheutti jättimäisen ruuhkan kymmenilletuhansille työmatkalaisille. Lumiongelma on myös hankala ratkaista, sillä ainoa kunnon ratkaisu on lämmityksen asentaminen sillan kaapeleihin, mikä ei ole helppo taikka nopea juttu nyt kun silta on jo käytössä. Onneksi Vancouverissa vastaavan kaltaiset lumimyräkät ovat kuitenkin harvinaisia ja niitä on koetaan vain muutama koko talvessa. On kuitenkin huono juttu, jos uusi silta joudutaan sulkemaan kokonaan jokaisena myräkkäpäivänä. Niinpä asiasta riittäneekin keskustelua vielä pitkään.

Nyttemmin kaapelit on puhdistettu lumesta ja silta jälleen avattu liikenteelle, joka soljuu jälleen siltaa pitkin normaaliin tapaan. Kuitenkin varmasti jokainen siltaa lähipäivinä ajava katselee sitä ylittäessään ylöspäin aiempaakin enemmän…

Lumipommien lisäksi myös uuden sillan automaattisten tulliporttien kanssa on ollut yllätyksiä. Uutiset kertoivat alkuviikosta henkilöautoilijasta, jolta oli laskutettu kuorma-autoille säädetty 9 dollarin hintainen ylitysmaksu normaalin 3 dollarin sijaan. Syynä oli tämän Jeep-maasturin katolla kuljettama joulukuusi, joka sai järjestelmän luulemaan kyseessä olevan kuorma-auto henkilöauton sijaan. Tarina ei kerro hyvitettiinkö kuljettajalle koituneet ylimääräiset kulut, kuten asialliselta tuntuisi.

Toinen tarina kertoo havainnoista, että sisimmäistä HOV-joukkoliikennekaistaa pitkin saatava alennus sillan ylityksestä ei näyttäisikään perustuvan kimppakyydin automaattiseen tunnistamiseen, vaan yksinkertaiseen olettamukseen, että kaikki kaistaa ajavat ovat rehdeissä merkeissä ja autossa on todellakin vaadittavat kaksi tai useampi matkustajaa. Asiasta ei ole tilastoja, mutta voikin olla, että pihit ihmiset tulevat jatkossa pyrkimään HOV-kaistalle sillan ylityksen ajaksi alennuksen saadakseen, mikä saattaa ruuhkauttaa liikennettä ja tietenkin vesittää koko kaistan idean. Tämänkään ongelman ratkaisusta ei ole vielä sen tarkempaa tietoa.

Uudella sillalla on siis ehtinyt olla jo vastoinkäymisiä, mikä ei tietenkään ole ihme suurten liikennemäärien keskellä. Toivon mukaan vaarallinen lumiongelma saadaan silti korjattua pian, vaikka seuraava vastaava keli voikin koittaa vasta ensi talvena. Mainittakoon vielä, ettei Port Mann Bridge ole ainoa vastaavanlaisten ongelmien kanssa paininut silta, vaan esimerkkejä on muitakin. Esimerkiksi Bostonissa sijaitsevalla Zakim Bridgellä on koettiin vastaavanlainen tilanne vain pari viikkoa sitten.

(Yhteensä 206 lukukertaa, 1 lukijaa tänään)
 

4 vastausta artikkeliin “Lumipommeja Port Mann Bridgellä”

  1. Lehdissä on nyt lukenut, että vastaavanlainen tilanne on kyllä ennakoitu ja uuden sillan kaapelit suojattu jäätymistä vastaan, mutta jostain syystä tämä ei nyt toiminut taikka riittänyt tiistain myräkän keskellä. Syytä selvitetään edelleen, joten tapauksen jälkipyykki on vielä pitkälti selvittämättä.

     
  2. Ongelmaan on nyt esitelty ratkaisu, nimittäin kaapeleita pitkin kulkevat pienet ”harjakoneet”. Aluksi ratkaisu vaatii ihmisvoimaa, mutta myöhemmässä vaiheessa ratkaisu on tarkoitus automatisoida. Video näistä laitteista: http://youtu.be/LyLhOXdXXxI

     
  3. I would like to get a high-res photo of Port Mann Bridge panorama please. I was one of the bridge engineers, and have not seen the finished bridge

     

Vastaa käyttäjälle Klaus Johansson Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.