Syksy on monien mielestä masentavaa aikaa, eikä vuodenaika kuulu allekirjoittaneenkaan suosikkeihin. Lehtien putoaminen puusta tekee kaupunkikuvasta ankean aina lumen tuloon saakka ja sateiset syyspäivät ovat synkkiä ja pimeitä. Meille korkealla asuville syksy sekä talvi tarkoittaa kuitenkin myös mahdollisuutta maagisiin hetkiin, sillä alapuolella roikkuvat sadepilvet luovat joinain aamuina kauniin kultaisia aamunkoittoja. Keli korkeuksissa saattaakin olla joinain päivinä täysin erilainen kuin alhaalla maantasolla.
Avainsana: sää
Sumu kietoi Fogcouverin
Vancouverilla on monta lempinimeä, joista moni viittaa kaupungissa usein koettaviin sääilmiöihin. Sateisen syksyn keskellä kaupunkia kutsutaan monesti leikkisästi Raincouveriksi ja talvisin ilmenevinä sumuisina päivinä nimi taipuu muotoon Fogcouver. Maanpinnalla pysyttelevä paksu sumu syntyy yleensä niinkutsutussa inversiotilanteessa, jossa laaja lämmin ilmamassa kohoaa kylmän yläpuolelle. Tällaisia tilanteita koetaan Vancouverissa normaalisti muutamana päivänä talvessa ja sen synnyttämä sumuvaippa kietoo metropolin tiukasti sisäänsä.
Kultainen aamunkoitto
Kun syksyinen kylmä sade vihmoo ulkona ja rummuttaa koko yön ikkunoita, saattaa moni tahtoa jäädä aamulla punkan pohjalle, peiton alle lämpimään. On kuitenkin syytä olla innoissaan, sillä edellisyön sade antaa odottaa, että aamu saattaa koittaa kauniissa sadepilvisissä maisemissa. Jos vain pilven antavat sopivasti tilaa, saattaa vuorten takaa nouseva aurinko värjätä koko maiseman kultaisella aamunkoitolla. 😛
La Niña talven lopputulos
Niinhän siinä sitten kävi, että menneestä talvesta tuli kaikkien aikojen paras laskettelukautemme Vancouverissa asumiemme viiden vuoden aikana. Syksyllä povattu La Niña sääilmiö toteutui odotetun kaltaisesti ja taivaalta satoi valkoista kultaa paksusti läpi koko pitkän talven.
Sateen yläpuolella
Viime päivien koleat sadepäivät ovat olleen hyiseviä ulkoilla ilman tietoakaan keväästä, jonka ensimmäisiä päiviä kalenterin mukaan kuitenkin elämme. Samaan aikaan voimakkaan matalapaineen johdosta poikkeuksellisen matalalla roikkuvat sadepilvet ovat kuitenkin olleet kaunis näky täältä korkeuksista tarkasteltuna. Kirjoitin aiheesta jo syyskuussa, jolloin onnistuin napata muutaman valokuvan uskomattomasta aamustamme kirjaimellisesti pilvien yläpuolella.
