British Columbia, Washington sekä Oregon ovat olleet viime päivinä uutisotsikoissa ympäri maailman, kun Pohjois-Amerikan länsirannikkoa kurittava täysin poikkeuksellinen ennätyshelle on nostanut elohopean usein paikoin jopa reilusti yli +40 asteen. Lämpötilojen taustalla on harvinainen sulkukorkeapaine (eng. heat dome) niminen sääilmiö, jossa lämmin ilmamassa jää useiksi päiviksi jumiin korkeapaineen alapuolelle.
Avainsana: sää
Kevään lämpöä
Monella tapaa pitkältä tuntuneen ja myöskin sangen sateisen talven jäljiltä vääjäämättä saapuva kevät on hellinyt viime päivinä Vancouveria ja saanut ihmisten mielet korkealle vallitsevasta koronatilanteesta huolimatta. Lisääntyvässä valossa ja kohoavissa lämpötiloissa on jotain maagista ja tällä viikolla saadaankin nauttia kunnon annos D-vitamiinia!
Luminen Family Day
Kanadassa on vietetty tänä viikonloppuna vuosittaista Family Dayn pitkää viikonloppua. Vuosi sitten kyseinen juhlapyhä siirrettiin British Columbiassakin vastaamaan muun maan ajankohtaa ja yleensä kyseinen pyhä on tarkoittanut meille tiukkaa lasketteluviikonloppua joko lähempänä tai sitten kauempana kotoa. Koronan vuoksi tämän vuoden reissu- ja laskettelusuunnitelmat ovat täysin erilaiset ja niinpä viikonloppu onkin kulunut kotosalla rentoutuen sekä blogia kirjoittaen.
Sumuun kääritty metropoli
Talvi etenee kovaa vauhtia ja joulun pyhät ovat jo melkein täällä. Kauteen kuuluvasti sää täällä länsirannikolla on ollut viimeisen kuukauden ajan erittäin sateinen ja vettä on saatu melkoisia määriä. Onkin hassua ajatella, että vain muutama kuukausi sitten rukoiltiin vesisadetta, kun Oregonin metsäpalot tekivät Vancouverin ilmanlaadusta maailman huonoimman. Nyt viileän raikasta ilmaa piisaa hengittää koko keuhkojen täydeltä!
Runsassateinen tammikuu
Vuosi 2019 jäi Vancouverissa mittaushistoriaan poikkeuksellisen aurinkoisena, vaikka vuosi itsessään olikin lämpötiloiltaan vain aavistuksen normaalia lämpimämpi. Aurinkoisia kelejä riittikin aina alkutalveen asti ja tyypilliset rankat syyssateet loistivat poissaolollaan. Joulukuussa alkoi vaikuttaa jo siltä, että tulossa voisi olla huono laskettelutalvi kun edes Whistlerissä ei ollut lunta juuri ollenkaan.
