Lentokoneella Kuuhun ja takaisin

Olen melkoinen tilastonörtti ja rakastan sekä dataa että numeroita. Tähän liittyen kirjoitin yhdeksän vuotta sitten lentotilastoistamme, joita seuraan aktiivisesti flightmemory.com nimisessä palvelussa. Tuolloin itselläni oli tullut juuri kasaan pyöreät 101 lentomatkaa, mikä tuntui vielä tuolloin paljolta. Yhdeksän viime vuoden aikana on kuitenkin ehtinyt tapahtua monenlaista ja niinpä onkin aika tehdä päivitys lentotiedoistamme.

Aloitetaan heti kärkeen myöntämällä, että Niinan on onnistunut lentää rutkasti allekirjoittanutta enemmän. Ero välillämme ei ollut järin suuri vielä edellisen kirjoituksen aikoihin, mutta erityisesti vuosien 2013 – 2018 välisenä aikana Niina matkusti työn vuoksi Pohjois-Amerikkaa ristiin rastiin, keräten näyttävän matkustuskartan. Hänellä onkin nykyisin kasassa 321 lentoa, minun 216 lentoon verrattuna.

Oma Amerikan karttani on vieläkin harva

Niina on matkannut manteretta ristiin rastiin

216 lentomatkaa tarkoittaa silti minullakin yli puolta miljoonaa lentokilometriä, mikä kuitenkin kalpenee Niinan 773 771 kilometrin rinnalla. Jälkimmäinen lukema tarkoittaa maapallon kiertämistä peräti 19 kertaa tai lentomatkaa Kuuhun ja takaisin! Maailman ympäri Niina on matkustanut virallisesti tasan kerran, joka sekin oli suunnittelematon maailmanympärysmatka.

Niina on viettänyt viikkoja yläilmoissa

Suuri määrä lentoja tarkoittaa tietenkin suurta määrää lentotunteja ja olenkin kuluttanut lentokoneen penkkiä 780 tunnin edestä. Niinalla istumista on puolestaan takana puuduttavat 1098 tuntia, joka vastaa kuutta ja puolta viikkoa tai puoltatoista kuukautta! Onneksi sentään seitsemän lentoa on ollut mukavassa bisnesluokassa, millainen tuuri minulla on käynyt ainoastaan neljällä lennolla, Premium Economyn ollessa matkustusluokka molemmilla vähäiset kymmenen kertaa. Lentelymme onkin ollut pääosin glamouritonta karjaluokassa matkustamista.

Kaikkein erikoisimpia lentojamme ovat olleet lomamatkamme Chileen ja pyörähdys Pääsiäissaarella keskellä tyyntämerta. Kiehtova oli myös matkamme Grönlantiin, josta kertyi useita lyhyitä lentoja kaukana pohjoisessa. Ehdottomasti erikoisin matkamme on kuitenkin ollut tyynenmeren saarihyppelymme, josta kertyi kummallekin peräti 16 lentoa ja mistä johtuen United Airlines on molemmilla toiseksi yleisin lentoyhtiö heti Finnairin jälkeen.


Sangen samanlaiset maailmankartat

Minulla lentoyhtiöiden kärjessä ovat näiden kahden lisäksi myös Air Canada, British Airways sekä Delta Air Lines, kun taasen Niinalla viisikkoon mahtuu myös US Airways. Tästä olen hieman kateellinen, sillä lentoyhtiötä ei ole enää olemassa ja itse en lentänyt sen koneilla koskaan. Air Berlin on toinen molemmilla yleinen lentoyhtiö Saksan ajoilta, jota sitäkään ei ole enää olemassa.

Lentokartoissamme korostuvatkin voimakkaasti asuminen Saksassa ja Vancouverissa, sekä vuosittaiset lomamatkat Suomessa. Atlantin yli onkin tullut lennettyä kymmeniä kertoja, mitä erilaisempia yhteyksiä pitkin. Helsinki, Vancouver, Berliini ja Lontoo ovat meillä molemmilla yleisimmät lentokentät samaisessa järjestyksessä, mutta Niinan kaksi seuraavaa kaupunkia ovat kotopuolen Joensuu sekä Toronto, kun minulla nämä ovat Chicago ja Toronto.

Omia top-10 listauksia

Lentotiedoissamme onkin siis paljon samanlaista, mutta myös paljon erilaista. Minulla pieni erikoisuus ovat lyhyet maisemalennot, joilla olin viime vuonna. Molempien tiedoissa on myös suuri kahden vuoden aukko vuosina 2020-2022, kun pysyttelimme koronan vuoksi kotosalla. Lentäminen on pääosin rasittavaa puuhaa jo ilman koronarajoituksiakin, joten niiden aikaan ei yksinkertaisesti tehnyt mieli matkustaa mihinkään.

Tilastoista siis löytyy ja niitä on hauska summailla aina muutaman vuoden välein. Lukemista huolimatta tuntuu silti, että lentomatkustus on meillä molemmilla sangen harvinaista ja yleensä matkoja on ainoastaan muutama vuoteen, muutamia poikkeusvuosia lukuun ottamatta. Matkamuistoja näistä matkoista on kertynyt kuitenkin runsain mitoin.

Kauas on silti aina pitkä matka ja Vancouverissa asuvana jo pelkästään Suomen matkoista kertyy runsaasti lentokilometrejä, joten miljoona lentokilometriä ei liene ainakaan Niinalla kovin monen vuoden päässä ja se on varmasti tuolloin uuden kirjoituksen aihe.

(Yhteensä 110 lukukertaa, 1 lukijaa tänään)
 

2 vastausta artikkeliin “Lentokoneella Kuuhun ja takaisin”

  1. Itse en olekaan tällaisia tilastoja pitänyt. Arvelisin kuitenkin meidän yhteisten lentojen määrän huitelevan siellä parinsadan luokassa. Ihan kiinnostavaahan nuo olisi laskea tarkkaan. Lentokilometrejä en uskalla lähteä edes arvaamaan, mutta voisihan nekin tietysti laskea, ainakin jollain tarkkuudella.

     
    1. Jos lentojen sähköpostit ovat vielä kasassa, on ne toki mahdollista syöttää vielä vuosienkin päästä, mutta melkoinen urakka siinä kyllä on. Onneksi aloitimme näiden träkkäyksen vielä kun lentoja oli vähäsen, joten listauksen pitäminen ajan tasalla on ollut helpohkoa.

      Kyllähän noita lentokilometrejä kertyy erityisesti kaukomatkaillussa ja on hauska nähdä mitkä ovat yleisimpiä lentoyhtiöitä, konemalleja, reittejä sekä vaihtokenttiä. 🙂

       

Vastaa käyttäjälle Klaus Johansson Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.