Joulu alkaa olla lähellä ja tänä vuonna vietämme sitä jo kolmatta kertaa kotonamme täällä Kanadassa. Perinteisiimme on kuulunut vuosittain kierrokset ihastelemassa paikallisten mitä värikkäimpiä jouluvalovirityksiä, joita löytyy pitkin poikin lähiöitä, joissa naapuruston parhaimpien jouluvalojen tittelistä kisataan ihan tosissaan.
Avainsana: joulu
Joulu pandemian keskellä
Joulua on vietetty tänä vuonna poikkeuksellisissa olosuhteissa pandemian keskellä. Matkustaminen on edelleen suureksi osaksi pannassa ja niinpä mekin hylkäsimme ajatuksen perinteisestä joulusta Suomessa jo loppukesästä, kun koronatilanne näytti toisen aallon merkkejä. Tautitilanne äityikin erittäin pahaksi heti halloweenin jälkeen, kun tautitapausten määrä moninkertaistui vain muutamissa viikoissa.
Taistelu lähiöiden jouluvaloherruudesta
Synkän ja sateisen syksyn keskellä lähestyvä joulu on mieltä lämmittävä asia. Vaikka suurkaupungissa (ja varsinkin sen yläpuolella) asuttaessa ympärillä loistavatkin joka ilta miljoonat valot, on joulun värikkäissä valoasetelmissa silti jotain erityistä ja niiden kautta on helppo virittäytyä tunnelmaan. Perinteisesti olemme vierailleet joulukuun aikana Vancouverin lukuisissa jouluvalonäytöksissä, mutta tänä vuonna päätimme katsastaa metropolialueen laajojen asuinlähiöiden valotarjontaa.
Joululoma nostalgisissa merkeissä
Mennyt joululoma oli meille ensimmäinen Suomessa yli kolmeen vuoteen. Viime vuonna vietimme joulun ensimmäistä kertaa kotosalla täällä Kanadassa ja sitä edellisenä jouluna kuuntelimme joululauluja tyynenmeren trooppisilla saarilla. Perinteisestä joulusta Suomessa on siis tovi aikaa ja vielä pidempi aika on siitä, kun olemme viettäneet siellä joulua yhdessä. Muistelumme mukaan emme ole viettäneet joulua yhdessä sitten Kanadaan muutettuamme, joten tänä jouluna olikin kyseessä melkoisesta erikoistapauksesta.
Burnabyn kauneimmat joululaulut
Kristillisenä juhlana jouluun kuuluu olennaisesti kirkko, jonka vuoden tärkeimpiä juhlia ajankohta edustaa. Ulkomailla asuvana ulkosuomalaisena joulukirkossa ei ole kuitenkaan tullut käytyä ainakaan kolmeentoista vuoteen mikä on pienesti harmillista, sillä kirkoissa veisattavat kauneimmat joululaulut ovat kiinteä joulun odotusta monessa perheessä.
Tänä vuonna olemme kuitenkin saaneet huomata, että Vancouverista löytyy runsaasti perisuomalaista jouluperinnettä. Yksi tällainen on Skandinaviakeskuksella järjestettävät suomalaiset joulumarkkinat, joilta löytyy monenlaista kotoisaa herkkua sekä koristetta, ja joka oli meille tänä vuonna uusi ilahduttava tuttavuus.
