Iso lintu saapuu Vancouveriin

Marraskuussa 2012 saksalainen lentoyhtiö Lufthansa kohahdutti vancouverilaisia yhtiön Facebookiin laittamalla mainoksella toukokuussa 2013 alkavista lennoista Münchenistä Vancouveriin. Kohahduksen syy ei kuitenkina ollut itse lentoyhteys, sillä Lufthansa lentää Vancouveriin päivittäin Frankfurtista sekä useita kertoja viikossa Münchenistä. Varsinainen syy kohahdukseen oli yllättävä tieto siitä, että toukokuusta alkaen yhteys lennettäisiin Lufthansan upouudella Airbus A380 super-jumbojetillä! 😯

Valitettavasti väärä uutinen

Tieto osoittautui kuitekin Lufthansan virheeksi ja se oikaistiin pian. Vancouverilaiset olivat pettyneitä, sillä monia on kiinnostanut suuresti mahdollisuus päästä lentämään tällä ilmojen jättiläisellä (allekirjoittanut mukaanlukien). Vancouverin lentokenttä YVR on kuitenkin keskisuuri kansainvälinen lentokenttä, jonne useat suuret lentoyhtiöt lentävät jo nykyisin suurilla laajarunkokoneilla. Airbusin A330 ja A340 sekä Boeingin 747 jumbojetti, 777 tripla-seiska sekä upouusi 787 Dreamliner (tästä viikosta alkaen myös aivan uusi 787-900 malli) ovat kentällä jo tuttu näky, mutta A380:lla lennettävää yhteyttä ei ole ollut näkyvissä.

Syy miksi A380 on tuttu näky lähinnä vain maailman suurkentillä on, että koneen kapasitetti on yleensä parhaassa käytössä ruuhkaisilla suurkentillä, joille lentoyhtiöiden on vaikea saada uusia laskeutumisvuoroja. Esimerkiksi Lontoon Heathrow on tällainen kenttä, minkä vuoksi siellä sekä esimerkiksi Frankfurtissa A380:siä voikin bongata joka päivä. Toinen ongelman pienemmillä kentillä on, että lentoyhtiöiden A380 konfiguraatiot painottuvat yleensä karjaluokan sijaan kalliimpiin bisnes- ja ykkösluokan istuimiin, joiden täyttäminen on haastavaa ilman että kaupunkien välillä on paljon bisnesmatkustusta.

Tämän vuoksi paikalliset lentokonebongaajat olivatkin jo ehtineet luopua toivosta nähdä tätä isoa lintua Vancouverin kentällä lähitulevaisuudessa. Kuitenkin tällä viikolla British Airways ilmoitti täysin puskista alkavansa lentää ensi vuoden toukokuusta Lontoosta Vancouveriin uudella Airbus A380:llään! Yhteys tulee kuitenkin olemaan jättikoneen varassa vain kesäaikaan ja se palautuu jälleen syksyllä normaaliksi 747 jumbojetiksi. Ilmoitus on kuitenkin yllättänyt monet harrastajat positiivisesti ja tuleekin olemaan kiintoisa nähdä tämä jättikone YVR:llä. Harmi vain että kyse on kesäyhteydestä, sillä oma Suomen matkamme on jälleen mitä todennäköisimmin joulun aikoihin, joten onkin epätodennäköistä että pääsisimme jättikoneen kyytiin. 🙁

Ensi kevään iso lintu

Nyt kun A380 saapuu varmasti Vancouveriin, tulee seuraava jännityksen aihe olemaan josko Lufthansa alkaa pian lentämään kaupunkiin uudella 747-8 jumbollaan? Ja mikä lentoyhtiö tuleekaan olemaan ensimmäinen tuomaan Vancouveriin täysin uuden Airbus A350 koneen, jolla Finnair alkaa lentämään Aasiaan nyt syksyllä. Kyseessä on varmasti upeasta koneesta, joka on amerikkalaisen Dreamlinerin eurooppalainen kilpailija. Huhujen mukaan ainakin yksi kiinalainen lentoyhtiö harkitsee Vancouverin olevan ensimmäinen A350 kohde, joten voi olla että meilläkin nähdään kyseinen kone hyvin pian. Ehkä jopa ennen A380:stä! 😮

(Yhteensä 387 lukukertaa, 1 lukijaa tänään)
 

2 vastausta artikkeliin “Iso lintu saapuu Vancouveriin”

  1. Niina oli sitten onnekas ja sai lentää keskiviikkona British Airwaysin suurella linnulla Lontooseen matkallaan kesälomalle Suomeen. Pakko myöntää että olen pienesti kade tästä, sillä oma ensilentoni odottaa edelleen toteutumistaan.

     
  2. Vancouverin lentokentälle lentävät jatkossa kaikki uudet isot lentokoneet. British Airwaysin A380 jättijumbo jatkaa lentelyään taas ensi keväänä ja ensimmäisenä uudet Boeing 747-8 jumbot Vancouveriin toi Korean Air. Ensimmäinen Airbus A350 -yhteyskin on sitten kirjoitukseni varmistunut, kun Cathay Pacific laittaa uutuuskoneensa Vancouverin reitilleen. Samaa suunnittelevat myös useat kiinalaiset lentoyhtiöt, jotka alkavat saada uusia koneita lähiaikoina.

    Tätä myöden YVR onkin nykyisin oikea lentokonebongaajan paratiisi! 🙂

     

Vastaa käyttäjälle Klaus Johansson Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.