Turvaa uudesta dashcamista

Kahden ja puolen miljoonan asukkaan Vancouverin liikenne on ruuhkaista ja nopeusrajoitukset kaupunkialueen moottoriteillä tuskaisen matalat. Vaikka tutussa suurkaupungissa ajaminen onkin vuosien asumisen ansiosta helppoa, on liikenteen joukossa olemisessa aina omat riskinsä, sillä kanssa-autoilijoiden joukossa on monenlaista säätäjää.

Ongelman muodostavatkin muut kuljettajat, sillä vaikka sitä pyrkiikin olemaan kylmähermoinen ja ennakoitavasti ajava kuljettaja, sattuu tutuillakin teillä arvaamattomia vaaratilanteita ja kolareita. Julkisen autovakuutusyhtiö ICBC:n maksamat summat kolareista ja niissä loukkaantumisista ovat kohonneet (vakuutusmaksut perässään) joka vuosi viimeisen kymmenen vuoden ajan, mikä kielii kurittomasta liikenteestä.

Hurjalla hoodilla

Näyttävä Donington Gray

Mielikuvaa vahvistavat myös YouTubesta löytyvät videokanavat, joilla näkee törttöilyä sekä ryttyyn menevää peltiä lähiseudun tutuilla paikoilla. Tästä syystä olemmekin halunneet jo pidempään hankkia itsellemme dashcamin eli kojalautakameran, joka kertoo totuuden kaikissa tilanteissa.

Kolme edellistä autoamme ovat kuitenkin olleet kaikki leasattuja, joten niihin ei ole kannattanut asentaa erillistä kameraa. Hölmösti autovalmistajat eivät tarjoa vielä tänäkään päivänä integroitua ratkaisua osana auton ominaisuuksia ja ne harvatkin ratkaisut joita tarjotaan, ovat kaikki laadultaan heikkoja erilliseen dashcamiin verrattuna.

Auto parkissa

Niinpä laadukkaan dashcamin hankkiminen syksyllä ostamaamme uuteen urheiluautoon on ollut ostoslistalla toisena, heti uusien talvirenkaiden jälkeen. Ongelmallista on kuitenkin valinnan vaikeus, sillä markkinoilta löytyy valtavasti erilaisia malleja. Kameroita saa todella halvallakin, mutta suttuisessa videokuvassa rekisterikilvistä sekä ylipäätään tapahtumista saa heikosti selvää. Olisikin täten melko hölmöä ajaa yli sadantonnin autolla turvanaan köpönen dashcam, joten vertailinkin lähes yksinomaan markkinoiden huippumalleja.

Mahtava uusi automme

Merkkien kolmen kärjen muodostavat BlackVue, Viofo sekä korealainen Thinkware. En tiennyt, mutta Korea oli maailman ensimmäisiä maita (jopa ennen Venäjää), jossa kojelautakameroista tuli yleisiä. Nykyisin kamera löytyy lähes jokaisesta sikäläisestä autosta, sillä korealaiset vakuutusyhtiöt myöntävät kamerasta alennusta vakuutuksesta. Pohjois-Amerikassa ja monessa muussakin maassa huolta on kuitenkin aiheuttanut kameroiden yksityisyydelle aiheuttama uhka. Olen itse näistä asioista sangen tarkka, mutta mielestäni kojelautakameroiden hyödyt ylittävät silti tällaiset huolet moninkertaisesti, sillä videokuvalla on niin painavan todisteen asemassa.

Niinpä vaihtoehtoja pitkään vertailtuani päädyin lopulta Thinwaren huippumalliin U1000, johon kuuluu 4K-tarkkuudella nauhoittava pääkamera sekä 1440p/2K tarkkuuden takakamera. Kameran kylkeen ostin erillisen 128 gigatavun muistikortin, jolle mahtuu videomateriaalia noin kuuden tunnin verran.

Resoluutio tuo tarkkuutta

Pelkän etukameran sisältävän dashcamin asentaminen on helppoa itsekin, sillä sille voi antaa virtaa vaikka tupakansytyttimisestä. Integroimaton kamera on kuitenkin helppo varastaa ja halusin ehdottomasti myös taaksepäin kuvaavan takakameran peräänajon varalta. Tämä vaatii virta- ja datakaapelien vetämistä kameroiden välille, mikä tarkoittaa kaapeleiden asentamista auton sisäverhoilun alle, minkä vuoksi ratkaisu ei ole järkevä varsinkaan lease-autossa.

Kunnollisesti asennettu dashcam

Aihetta tutkittuani päädyin ostamaan sekä kameran että valmiin asennuksen yhtenä pakettina Black Box My Car nimisestä liikkeestä, joka on Pohjois-Amerikan merkittävin dashcameja myyvä yritys. Yritys on britishcolumbialaisen miehen perustama ja yhtiön pääpiste sijaitsee täällä Richmondissa! Yhtiön asiakaspalvelu oli alusta saakka erinomaista ja kolme tuntia kestänyt asennus onnistui ammattilaiselta helposti ja huolettomasti. Koko paketille tuli hintaa melko tarkalleen tuhat dollaria ja nyt autossamme on koko ajan liikennettä nauhoittava järjestelmä!

Liikennettä valvova suojatti

Juuri dashcamin tuoma huolettomuus on parasta, sillä kamera nauhoittaa tapahtumia täysin automaattisesti ja tallentaa kaikki erikoistilanteet omaan kansioonsa. Kameraa hallitaan langattomasti älypuhelimella ja sen saisi jopa yhdistettyä suoraan internettiin, mikä on kuitenkin hieman hankalaa. Kameroissa ei ole nimittäin ole useinkaan sisäänrakennettua internetyhteyttä, joten yhteys pitää luoda erillislaitteen tai auton oman wifin kautta. Kanadassa mobiilinetin hinta on myöskin sen verran suolainen ja datakatot matalia, ettei tässä ole järkeä, kamera kun tuottaa dataa huikeat 300 megatavua minuutissa!!

Kameraa säädetään kännykällä

Muistikortin videot ylikirjoittuvatkin useasti, mutta viimeisten tuntien tapahtumat ovat aina saatavilla. Koska jatkuva ylikirjoitus kuormittaa sekä muistikorttia että auton akkua, ostinkin pakettini osaksi erillisen tutkan, jonka avulla kamera nauhoittaa pysäköitynä ainoastaan kun sen näkökentässä on liikettä. Nauhoituksen raja-arvoja voi säätää joustavasti, mutta koska liikenteessä tai pysäköitynä voi sattua jotain milloin tahansa, olen säätänyt nauhoituksen hyvin herkäksi.

Nauhoitukset tapahtuvat automaattisesti

Kameran resoluutio on 4K, mikä on huippujuttu. Kuvassa on neljä kertaa enemmän pikseleitä kuin normaalin 1080p Full HD -kameran kuvassa, mikä auttaa rekisterikilpien ja yksityiskohtien tunnistamisessa. Suurempi tarkkuus tarkoittaa kuitenkin runsaasti dataa, minkä vuoksi videotiedostot ovatkin suuria. Etukamera nauhoittaa 4K-tarkkuudella 30fps nopeudella ja 2K-tarkkuudella 60fps. Takakameran nauhoitus on aina 2K/30fps.

Takakamera on tärkeä lisä

Kokeilin suurempaa nauhoitusnopeutta aikani, sillä nopeassa tilanteessa käytettävissä on tuolloin kaksi kertaa enemmän kuvaa sen oikein tarkentuneen löytämiseksi vauhdikkaassa tilanteessa. Tästä voi olla hyötyä erityisesti yöaikaan, joskin mielestäni kuvanlaatu on hyvää myös 4K/30fps tilassa, mitä käytän pääsääntöisesti.

Dashcamissa kaikkein tärkeintä on sen kuvanlaatu sekä toiminta erilaisissa tilanteissa ja olenkin hyvin tyytyväinen tuloksiin. Toki kameran kuva on raskaasti pakattua tiedostojen pitämiseksi kohtuullisen kokoisina, mutta kamera suoriutuu hyvin vaativissakin tilanteissa, joita riittää kirkkaan auringon tai voimakkaiden kontrastivaihteluiden keskellä. Aivan tuulilasiin asennettuna kamera välttää suuren osan lasin heijastuksista, minkä lisäksi siinä on erillinen heijastuksia vähentävä filtteri.

Haastavat valotusolosuhteet

Vaikka dashcameilla onkin vielä kehittymisen varaa, on Thinkwaren tuote mielestäni erittäin hyvä ja tunnen sen myötä nyt turvaa siinä ikävässä tilanteessa, että olisin osallisena kolarissa.  Toivottavasti näin ei kuitenkaan koskaan käy, eikä dashcamin materiaalin tarvitse turvautua!

(Yhteensä 227 lukukertaa, 1 lukijaa tänään)
 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.